Het is een probleem waar veel businessleaders tegenaan lopen: online klanten worden steeds kritischer en veeleisender en de concurrentie op het gebied van e-commerce is moordend. Aanpassingen in de webshop zijn nodig om klanten te blijven verleiden, maar veel bestaande ‘one size fits all’ e-commercesystemen kunnen de veranderingen in de markt niet meer bijbenen. Vaak blinkt geen enkel onderdeel van zo’n systeem – of het nu het winkelwagentje, het afrekenen of de aanbiedingen betreft – écht uit.
‘Hiermee geven organisaties hun e-commerce modulair en dus flexibel vorm’
“En dat terwijl bedrijven juist op zoek zijn naar onderscheidende klantbelevingen, een snelle ‘go to market’ en toekomstbestendigheid en schaalbaarheid van hun processen en systemen”, zegt Gijs Edelbroek, strategy director bij Lab Digital, een bedrijf dat gespecialiseerd is in composable commerce. “Bestaande systemen zitten vaak muurvast en het kost veel tijd en geld om hier beweging in te krijgen. Als dat al mogelijk is.”
Flexibeler en doelgericht
Composable commerce, ofwel het opsplitsen van het e-commercedomein in losse componenten, biedt een oplossing voor dit probleem. Edelbroek: “Bedrijven kunnen hiermee klein beginnen door bijvoorbeeld eerst de customer experience te verbeteren en pas in een later stadium te werken aan de winkelwagen en check-out. Deze aanpak maakt dat een organisatie de e-commerce veel flexibeler en doelgericht kan vormgeven.”
Het mooie is, zo stelt Edelbroek, dat composable commerce de bestaande e-commercesystemen kan uitbreiden en verbeteren. “Door de modulaire aanpak kunnen we klein beginnen op die plekken waar de grootste uitdagingen zitten in het huidige e-commercelandschap. Het bestaande systeem hoeft dus niet in zijn geheel op de schop.”
Groter plan
“Belangrijk is wel”, benadrukt hij, “dat er een groter plan schuilgaat achter de aanpak en dat organisaties de flexibiliteit hebben om te kunnen innoveren, experimenteren en grenzen verleggen.” Ook samenwerking – met name tussen de business en IT – is een belangrijke voorwaarde voor succes. “Daarom is deze aanpak vooral geschikt voor bedrijven die agile werken hebben omarmd”, aldus Edelbroek. “Maar bedrijven die aan de slag gaan met composable commerce kunnen uiteindelijk rekenen op een flexibele e-commerceorganisatie die is ingericht op innovatie. En dat is wel degelijk onderscheidend in de markt.”
- DX300-2023
- Irene Schoemakers
- Maarten de Kok
- Download artikel