UVA

Leren om met technologie en kunstmatige intelligentie echte waarde voor je bedrijf toe te voegen. Leidinggeven aan digitale transformaties. En ethische afwegingen maken bij het gebruik van data. Dat is de MBA in Big Data & Business Analytics.

De Universiteit van Amsterdam startte vier jaar geleden als eerste in Europa een MBA in Big Data & Business Analytics. Het is de verdienste van prof. dr. Marc Salomon, voorzitter Amsterdam Business School en hoogleraar Decision Science. “Deze specialistische MBA sluit aan bij een behoefte”, vertelt Salomon. “De vraag naar mensen die echte waarde uit data kunnen halen is groot. Bedrijven benaderen ons dagelijks.”

Technologie en kunstmatige intelligentie zijn essentieel voor toekomstige managers

Praktijkgericht

De MBA is een tweejarige Engelstalige opleiding voor mensen met een kwantitatieve achtergrond. Ten minste drie jaar werkervaring is vereist. De colleges zijn twee avonden per week, zodat de opleiding te combineren is met werk. “De opleiding is sterk hands-on. De kern is dat je leert om een data-scienceproject van begin tot eind uit te voeren. Daarnaast doe je MBA-kennis op van marketing, finance & accounting, HRM, strategie en operations.”
Voor afgestudeerden is er een breed scala aan mogelijkheden. Vaak worden ze business translator. Dat is de spil die een behoefte vanuit de business vertaalt naar concrete projecten voor data science en kunstmatige intelligentie. Er zijn ook studenten die data scientist willen worden of leiding gaan geven aan een afdeling Data Science. Afgestudeerden zijn daarnaast uitstekend toegerust om digitale-transformatieprojecten te begeleiden.

Teamwerk

Data science is teamwerk. Aandacht voor de eigen persoonlijkheid en werken in teams is daarom volgens Salomon net zo belangrijk als kennis van technieken voor kunstmatige intelligentie. Teams van studenten bedenken tijdens de studie een idee voor een eigen bedrijf. Tijdens de studiereis in Silicon Valley wordt het idee gepitcht aan investeerders. De MBA wordt afgesloten met een scriptie, meestal een project gerelateerd aan het bedrijf waar de student werkt. “Zo ziet het bedrijf dat de studie direct toegevoegde waarde heeft”, aldus Salomon.
Onderzoek

Behalve in onderwijs is de Business School actief in onderzoek naar data science en kunstmatige intelligentie. Er lopen projecten zoals het automatiseren van accountancycontroles, de computer leren om juridische teksten te begrijpen, fraudedetectie, het gebruik van kunstmatige intelligentie voor het schatten van de waarde van commercieel vastgoed, het zoeken naar effectieve foto’s voor onlineadvertenties en het optimaliseren van processen in ziekenhuizen. “De meeste onderzoeken gaan in nauwe samenwerking met bedrijven. Daar staan we altijd voor open. Voor bedrijven is het een mooie manier om te innoveren en in contact te komen met onze studenten”, besluit Salomon.