Tele2 is het sterkste alternatief voor de zakelijke markt

Tele2 is het sterkste alternatief voor de zakelijke markt

‘We zijn altijd bereid een extra stap te zetten voor onze klanten’

Oók onder de huidige economische omstandigheden laat Tele2 een stabiele omzetgroei zien. De fullservicetelecomprovider vormt met zijn complete pakket aan gebruiksvriendelijke communicatieoplossingen, de gunstige prijsstelling en de uitstekende service voor steeds meer zakelijke klanten een serieus alternatief.

Tele2 Nederland is onderdeel van het winstgevende Zweedse moederbedrijf Tele2 Groep, dat in 11 landen 24 miljoen klanten bedient. In Nederland telt Tele2 inmiddels 1,2 miljoen klanten in de consumenten-, de zakelijke en de wholesalemarkt. “Zonder dat men zich daarvan bewust is, maakt iedereen dagelijks gebruik van het Tele2netwerk”, zegt CFO en lid van de Raad van Bestuur Ernst Jan van Rooijen. “Zo verlopen de pintransacties van maar liefst 60% van alle betaalautomaten over ons netwerk. En zodra we pinnen bij de Free Record Shop of een reiswinkel van Thomas Cook, een pakketje versturen via DHL of een leuke avond hebben bij Holland Casino, maken we gebruik van het Tele2-netwerk. Daarnaast is Tele2 een grote speler op de overheidsmarkt: we hebben elf provincies en een aantal grote ministeries als klant. De focus van onze activiteiten ligt op het verkopen van diensten over ons eigen netwerk. We bieden daartoe een compleet productportfolio, bestaande uit internet-, data- en telefoniediensten.”

Prijs-kwaliteitverhouding

Waarin onderscheidt Tele2 zich? Van Rooijen: “We beschikken in Nederland over een eigen ‘All-IP Next Generation’netwerk, dat voorzien is van de allernieuwste technologieën. Behalve KPN zijn wij de enige fullserviceprovider in Nederland. Tele2 bedient de hele markt, van consumenten tot grootzakelijke gebruikers. Bovendien onderscheidt Tele2 zich duidelijk van zijn concurrenten door de gunstigste prijs te combineren met gebruiksvriendelijke communicatieoplossingen van hoge kwaliteit. Op dit moment zijn we een grote groeier en groeien we tegen de recessie in. We merken natuurlijk ook de gevolgen van de recessie, maar we zien juist onder deze omstandigheden grote kansen. Dat is voor een belangrijk deel te danken aan onze gunstige prijs. Tegelijkertijd neemt het kwaliteitsniveau van onze dienstverlening verder toe. De vraag naar ons complete productportfolio groeit sterk en door voortdurend in de kwaliteit van onze dienstverlening en onze medewerkers te investeren, kunnen we volledig aan de groeiende vraag tegemoetkomen. Onze bestaande en toekomstige klanten hebben op die manier de zekerheid dat de continuïteit in de relatie gegarandeerd is. Tegelijkertijd geven de sterke financiële resultaten ons de mogelijkheid om te blijven innoveren.”

Tele2 Connect

Kunt u een voorbeeld noemen van die productinnovatie? Van Rooijen: “Zakelijke communicatieoplossingen worden vaak onnodig ingewikkeld voorgesteld, iets waar de meeste zakelijke beslissers niet op zitten te wachten. Tele2 Zakelijk heeft het productportfolio voor het zakelijke segment daarom aanmerkelijk vereenvoudigd. Daartoe hebben we onlangs Tele2 Connect gelanceerd. Dit verbindt lokale bedrijfsnetwerken met elkaar tot één communicatienetwerk. Om het nog overzichtelijker te maken, bieden wij Tele2 Connect in vier verschillende vormen aan die perfect aansluiten bij de omvang van de organisatie. Het instapproduct, Connect Economy, biedt bijvoorbeeld voor het mkb een zeer hoge kwaliteit voor een aantrekkelijke prijs. Tele2 Connect is een uiterst flexibele oplossing, die altijd gemakkelijk kan worden uitgebreid als een bedrijf groeit met nieuwe vestigingen of meer gebruikers. Over het communicatienetwerk kunnen zakelijke klanten naar eigen behoefte andere diensten als internet, IP-telefonie, PIN of beveiliging toevoegen. Tele2 Zakelijk heeft ruime ervaring met IP-telefonie en blijft hierin innoveren. Zo testen we op het moment het concept IP-Centrix, waarbij de centrale geen traditionele telefooncentrale meer is, maar een onderdeel van het netwerk is geworden.”

Warm bad

Hoe zou u Tele2 willen karakteriseren? Van Rooijen: “Tele2 is de uitdager van de gevestigde orde. We winnen nu steeds meer marktaandeel ten koste van die gevestigde orde. Dat komt voornamelijk doordat we een wezenlijk andere aanpak hebben dan onze concurrenten. We bedenken niet alleen slimme en praktische oplossingen, we zijn daarnaast te allen tijde bereid om een extra stap te zetten voor onze klanten. De principiële keuze voor een eigen netwerk en daarmee voor het volledige beheer daarvan is zeer verstandig. Daardoor hebben we de kwaliteit én de kostprijs van onze dienstverlening geheel in eigen hand. Uiteraard constateren we ook dat de vraag naar integrated services steeds verder toeneemt. Wij werken daarom samen met een aantal verschillende system integrators. Wanneer een bedrijf aanvullende diensten van ons wil afnemen, houden we rekening met de specifieke behoeften van dat bedrijf en kiezen we daarbij de meest geschikte partner. Ook daarin maken we een wezenlijk verschil, omdat we niet kiezen voor bijvoorbeeld overname van een bestaande IT-dienstverlener. Op die manier zou je de keuze voor je klanten tot die ene aanbieder beperken en dat is niet in het belang van de klant. Voor potentiële zakelijke klanten die overwegen om van fullservicetelecomprovider te wisselen zijn wij dus het sterkste alternatief in deze markt. We kunnen iedere nieuwe klant beloven dat hij bij ons op het gebied van prijs, kwaliteit en service in een warm bad terechtkomt!”