Synergie op alle fronten

De Bechtle Groep Nederland is de laatste jaren substantieel gegroeid. Kern van het succes is de unieke samenwerking tussen de drie dochterbedrijven. “Door onze schaalgrootte zijn we dé aangewezen IT-leverancier voor organisaties in Europa.”

Synergie op alle fronten

De Bechtle Groep Nederland is een toonaangevende IT-leverancier voor zowel de zakelijke markt als de publieke sector. De groep levert oplossingen op het gebied van datacenters, networking & security, workplace & mobility, software en printing & imaging. De Bechtle Groep Nederland bestaat uit de dochterbedrijven Bechtle direct, ARP en Buyitdirect; softwarebedrijf Comsoft wordt op zeer korte termijn geïntegreerd in Bechtle direct. “In Nederland werken ongeveer 325 mensen voor de Bechtle Groep Nederland”, vertelt Jean-Paul Bierens, managing director van Bechtle direct. “Vorig jaar haalde de groep een omzet van zo’n 240 miljoen euro, waarvan 40% in het publieke domein. Dit jaar verwachten we ruim boven de 300 miljoen uit te komen.”

 

Synergie

De drie dochterbedrijven opereren nog steeds onder eigen merknaam als zelfstandige salesentiteit, maar werken steeds vaker samen onder de vlag van de Bechtle Groep Nederland. “We volgen gezamenlijk één strategisch pad”, vertelt Dik Graaff, managing director van Buyitdirect. “Door als groep vendoren te benaderen, staan we sterker bij het realiseren van certificeringen en kwalificeringen. Dankzij ons  shared service center kunnen we zaken als finance, IT en human resource zo efficiënt mogelijk regelen. Ook hebben we een gedeelde businessunit voor openbare aanbestedingen in de sectoren overheid, zorg en onderwijs. Ieder dochterbedrijf is in de basis inwisselbaar, maar heeft wel zijn eigen specifieke kennis en ervaring. Waar nodig maken we slim gebruik van elkaars unieke expertise, zodat we niet opnieuw het wiel gaan uitvinden. Onze samenwerking wordt strak gemanaged, zodat we elkaar niet in de weg lopen.”

Customer journey

Klantgerichtheid is een speerpunt in de strategie van de Bechtle Groep Nederland. “De customer journey begint 18 maanden vóór de verkoop en eindigt 18 maanden erna”, zegt managing director Jan Prinsen van ARP. “In het eerste deel kun je klanten informeren door een persoonlijke benadering. De fysieke kant daarvan hebben we goed onder controle, digitaal zijn we flinke stappen aan het zetten. We willen ervoor zorgen dat klanten tijdens hun digitale zoektocht het gevoel krijgen dat wij ze precies datgene kunnen leveren wat ze zoeken. Zo bereiken we eerder ons doel: hoogwaardige en volledige digitale leads. Om deze digitale transformatie in goede banen te leiden, hebben we in Duitsland een Digital House opgezet. In Nederland investeren we fors in marketing- en digital professionals.”

Internationaal

De Bechtle Groep Nederland maakt op zijn beurt deel uit van Bechtle AG. Het Duitse moederbedrijf bestaat uit zo’n 70 IT-systeemhuizen en meer dan 30 IT-E-commercebedrijven in 14 Europese landen. Vorig jaar kende Bechtle AG een omzet van bijna 4 miljard.

“We zijn al op usage aan het voorsorteren”

Momenteel werken er meer dan 8500 mensen bij Bechtle AG. “Door onze schaalgrootte zijn we dé aangewezen partij voor multinationals in Europa”, vertelt Bierens. “De oplossingen die we in Nederland leveren, transporteren we moeiteloos naar andere EU-landen waar Bechtle AG gevestigd is. Dankzij onze lokale vestigingen hebben eventuele verschillen in cultuur of nationale wetgeving geen invloed op de kwaliteit. Ook buiten de EU hebben we enkele gerenommeerde opdrachtgevers. Voor onze dienstverlening werken we hierbij samen met een aantal partners in GITA: Global Information Technology Alliance.”

 

Talent binden

Het internationale karakter van de Bechtle Groep Nederland biedt volgens Graaff nog een extra voordeel. “Werknemers kunnen binnen onze groep over de grens (samen-)werken. Van sollicitanten krijgen we vaak te horen dat dit echt een meerwaarde vertegenwoordigt. Ook nationaal bieden we toppers voldoende uitdaging. Op ieder niveau in de organisatie beschikken we over doorlopende trainingsfaciliteiten. Daarnaast zijn we echte cultuurbouwers. We slagen erin om een ondernemende, pro-actieve en gedreven cultuur te handhaven. Wat ook helpt: we hebben in verschillende regio’s vestigingen langs de economische slagader van Nederland: de A2. Mensen werken hier graag. We hebben een laag verloop, dat zegt wat in onze markt.”

Transitie naar usage

Organisaties willen ook in de toekomst productiviteitsverhogend, kostenbewust en innovatief ontzorgd worden. “Er zal nog steeds veel apparatuur bij ons afgenomen worden, maar de manier waarop is essentieel anders: namelijk consultatief”, vertelt Prinsen. “Daarnaast zal het aandeel usage sterk toenemen. Usage biedt een klant veel voordelen, zoals zekerheid, flexibiliteit en service. Gartner voorspelt dat in 2025 zo’n 40% van onze markt uit usage zal bestaan. Als Bechtle Groep zijn we al op deze ontwikkeling aan het voorsorteren. Door onze krachten te bundelen, kunnen we efficiënter succesvolle businessmodellen ontwikkelen en onze time to market kort houden. Usage vraagt natuurlijk om een investering in hardware. Dankzij onze schaalgrootte én de financieringsmaatschappij waarover Bechtle AG beschikt, vormt dit voor ons geen belemmering. Voor de markt een signaal dat we er over tien jaar nog steeds zijn, zodat klanten met ons een productieve langetermijnrelatie aan kunnen gaan.”

Recente stories