‘Succesvolle migraties zijn de beste reclame’

Asysco Steeds meer bedrijven die willen migreren van gesloten Unisys-mainframes naar de open wereld van relationele databases en .NET weten de weg naar Asysco te vinden. Onlangs nog zijn twee grote trajecten afgerond bij een groot Zwitsers chemisch concern en bij een Europese autoverhuurder.

“We hebben net de ‘go live’ meegemaakt bij Ems Chemie, een grote Zwitserse kunststoftoeleverancier in de automotive industrie”, vertelt Chief Technology Officer Romke Wijmenga tevreden. “Dit was een traject van negen maanden. Toen ze besloten om met ons in zee te gaan, was dit voor hen een belangrijk, maar op dat moment vrij normaal IT-project. Ondertussen kregen ze steeds meer te maken met de gevolgen van de crisis, die zoals bekend ook de auto-industrie sterk raakte. Hierdoor werd het ook voor Ems Chemie steeds belangrijker vanuit het oogpunt van kostenreductie om de migratie goed af te ronden. Dankzij de migratie naar een open platform konden immers belangrijke kosten worden verlaagd.”

Zwitserse precisie

Hij vervolgt: “Er stond een heel groot Unisys 2200-mainframe. Dat hebben we in negen maanden gemigreerd. Gedurende het proces werd alles met Zwitserse precisie getest, onder de loep genomen. Er werd niet alleen gekeken naar functionaliteit, maar ook naar performance en dat soort dingen, met een bijzondere nauwgezetheid. Laat dat maar aan de Zwitsers over; dat kunnen ze goed. Dit had als gevolg dat de ‘go live’ vlekkeloos verliep. Het voordeel van het iets langer testen is dat je op het moment suprême geen uitdagingen meer hebt.” Het gevolg is dat Ems Chemie nu opereert op een goedkoper platform en helemaal bij is als het gaat om zaken als flexibiliteit. Het concern haalt veel meer performance uit zijn omgeving dan eerst en kan nu sneller nieuwe projecten realiseren. Wijmenga: “We hebben een warrantyperiode, waarin wij onze klanten op de site bijstaan om bij eventuele problemen direct paraat te zijn. Die periode hebben we nu ook afgerond, zonder dat er noemenswaardige problemen waren.”

Europcar

Een ander traject dat onlangs met goed gevolg werd afgerond, was de migratie van het centrale mainframesysteem van Europcar in Stockholm. Alle Zweedse vestigingen en het Zweedse hoofdkantoor maakten gebruik van een Unisys A-Serie-machine. Wijmenga: “Dit was een project van vijf maanden. Ook daar verliep het proces vlekkeloos. De warrantyperiode leverde geen problemen op.” Europcar heeft in Zweden honderden boekingskantoren en andere bedrijven aan het centrale systeem gekoppeld. Dit is een zeer groot realtime transactiesysteem dat intensief wordt gebruikt. Het open systeem dat ze nu hebben is vele malen flexibeler dan het oude mainframesysteem en ook Europcar profiteert nu hiervan. Ten tijde van dit interview was de warrantyperiode net afgelopen. Ook nu weer is ter plekke ondersteuning gegeven bij het oplossen van eventuele problemen. “Net zoals bij Ems Chemie liep alles van een leien dakje. We kunnen gerust stellen dat we er weer een tevreden klant bij hebben”, aldus Wijmenga.

Besparingen

Een belangrijke reden voor deze bedrijven om over te stappen op open systemen is het realiseren van een kostenbesparing. Wijmenga kan niet te diep ingaan op de gerealiseerde besparing, maar wil wel melden dat de return on investment veelal binnen acht tot twaalf maanden wordt gerealiseerd. Zeker in deze tijden is dat een aantrekkelijk argument. Daarnaast zijn er ook de voordelen van het gemakkelijker aantrekken van personeel en van de veel lagere scholingskosten. Dankzij de migratie naar de open wereld kunnen de bedrijven ook kiezen uit een reeks open oplossingen. Zo maakt Ems Chemie nu gebruik van een Oracle-database, terwijl Europcar kiest voor een microsoft SQL-database.

Proof of concept

Wijmenga meldt dat Asysco wereldwijd met tal van projecten bezig is. Zo heeft de State Government van Florida de migratieoplossing van Asysco gekozen. “Dat is een heel mooie opdracht, want naast de counties kunnen we nu ook Amerikaanse state-overheden tot onze klanten rekenen. Daarvoor moet je aan aardig wat eisen voldoen. Ook zijn we in Zuid-Afrika bezig met een proof of concept bij een grote multinational in Johannesburg.” Hij vervolgt: “In de financiële wereld zijn we momenteel bezig met een proof of concept bij meerdere grote bedrijven. Dit betekent dat ze in feite al de keuze hebben gemaakt om voor onze oplossing te kiezen; ze willen alleen nog in de praktijk ervaren dat ze de juiste keuze hebben gemaakt. Ze zullen daarom waarschijnlijk zeer binnenkort tekenen. Daarmee is onze orderportefeuille voor de eerste helft van het jaar 2010 weer goed gevuld.” Ieder succesvol afgerond traject levert weer een klinkende referentie op. Wijmenga: “Daarom is de sneeuwbal nu zo enorm aan het rollen gegaan. Die bedrijven praten met elkaar en komen vaak ook naar onze gebruikersdagen om hun ervaringen met anderen te delen. Die dagen worden ook bezocht door potentiële klanten. Een betere reclame bestaat eigenlijk niet.”

‘Succesvolle migraties zijn de beste reclame’

Recente stories