Direct – persoonlijk – contact, met private bankers én onderling, stellen klanten ook zeer op prijs, zo leert de ervaring. Als een van de twee grote sponsors van het Nederlandse golfkampioenschap, het oudste internationale sporttoernooi in ons land, biedt ING Private Banking klanten de gelegenheid om elkaar te ontmoeten. De belangstelling is altijd groot, aldus Van Dusschoten. Ook voor de seminars die de bank rondom het toernooi heeft georganiseerd, vertelt hij. “We hebben op zaterdagochtend, voor het begin van de wedstrijd, bijvoorbeeld een seminar georganiseerd over charity. Dat was zeer druk bezocht. De formule die inhoud en samen leuke dingen doen combineert, valt in de smaak.”
Volgende generaties
Een andere activiteit waar inhoud en ontmoeten samengaan, is het Next Generation-programma. “Daar brengen we volgende generaties bij elkaar, kinderen van onze relaties die tussen de achttien en dertig jaar oud zijn. We geven workshops over onder meer fiscaliteit. Ook komt aan bod wat het betekent om vermogen te hebben als je een erfenis krijgt. Waar moet je dan rekening mee houden? Stel dat er een bedrijf is waar je wel aandeelhouder bent, maar verder geen functie hebt: wat betekent dat voor de familieverhoudingen? Dat zijn vragen waar ze met een coach over praten, maar het is ook bij uitstek een platform waar de volgende generaties hierover onderling van gedachten kunnen wisselen.”
Steeds vaker gaan private bankers met klanten in gesprek over impact investing, vervolgt Van Dusschoten. “Een groeiende groep vindt sociale rentabiliteit van het vermogen belangrijk. Ze kijken verder dan de opbrengsten in euro’s. Sommige klanten vinden het prima om te investeren in bestaande fondsen voor goede doelen. Andere, vaak ondernemers, willen zelf aan de knoppen zitten. Zij willen heel gericht investeren, bijvoorbeeld in een school in Afrika waar ze op bezoek kunnen en met eigen ogen kunnen zien wat er met hun geld gebeurt. Via ons netwerk kunnen klanten contacten leggen. Onze rol is dat we partijen bij elkaar brengen, net zoals we dat doen bij informal investing. Voor ons hoort dat vanzelfsprekend bij de persoonlijke dienstverlening waarmee we echt toegevoegde waarde kunnen bieden. De markt herkent dat: niet voor niets hebben meerdere partijen ons verkozen tot beste private bank van Nederland.”
- MT1000 - 2019
- Olaf Boschman
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel