Informatietechnologie (IT) neemt een steeds belangrijkere plek in onze maatschappij in waardoor de verantwoordelijkheden groter worden. Deze ontwikkeling vereist IT’ers die in hetzelfde tempo mee kunnen groeien. De juiste keuzes maken en jezelf blijven ontwikkelen vormen hierin de juiste schakel. Capgemini Academy helpt daarbij.
Bij Capgemini, dat zijn werkgebied in de ICT en consultancy heeft en met 120.000 medewerkers in 44 landen aanwezig is, volgen ze nauwlettend de gevolgen van alle ontwikkelingen binnen de IT-wereld. Als geen ander snapt deze IT-dienstverlener die verandering en weet hij hoe je bedrijven en professionals hierop aan moet laten passen om optimaal te kunnen blijven presteren. De in Utrecht gesitueerde Capgemini Academy ondersteunt dit met een brede range van opleidingen, trainingen, begeleiding en advisering. Zo draagt ze bij aan de verbetering van de performance van organisaties en aan die van de medewerkers. Alle opleidingen zijn gericht op drie belangrijke pijlers: IT-kennis en -vaardigheden, de business en de verbinding tussen deze twee werelden. “Wij richten ons continu op de vraag: wat gebeurt er in de wereld van de IT en wat betekent dat voor de mensen die in dit gebied werkzaam zijn? En dan hebben we het vooral over het mensgerichte aspect.” Roel Voogt, Directeur Capgemini Academy, maakt hiermee direct duidelijk dat de Capgemini Academy er primair is om IT-professionals op een passende wijze verder te helpen. Het aanbieden van uitgebalanceerde en gerichte kennis, kunde en vaardigheden stelt professionals in staat om de juiste keuzes te maken, waardoor ze met de juiste vaardigheden op de juiste plek terechtkomen. En precies dat is wat de markt nodig heeft. Doordat IT volledig geïntegreerd is in ons dagelijks leven zijn de maatschappelijke relevantie van IT en daarmee de inhoud en de verantwoordelijkheden enorm toegenomen. Denk alleen al aan de invloed van Google, Facebook en Bol.com op ons dagelijks leven. Vakgebieden als big data, cyber security en cloudcomputing spelen hierdoor een steeds grotere rol.
Fit en duurzaam
Capgemini Academy richt zich primair op de Nederlandse markt, maar is ook internationaal sterk. Yvonne Kampmeier, Portfoliomanager Capgemini Academy: “IT is en blijft een grensoverschrijdend vakgebied dat zich niet laat beperken door landsgrenzen. Internationale klanten leiden uiteraard graag hun mensen op hetzelfde level en tegelijkertijd op. We doen daarnaast grote projecten in het buitenland, bijvoorbeeld het opleiden van eindgebruikers in Finland.”
Capgemini Academy startte in 1976 om binnen de eigen organisatie trainingen te verzorgen. Ook destijds was het lastig om de juiste IT’ers te vinden. Omdat klanten van Capgemini met hetzelfde vraagstuk worstelden, ging deze opleider extern. Kampmeier: “De kernvragen zijn eigenlijk hetzelfde gebleven: ‘hoe houd ik mijn mensen fit’, ‘hoe krijgen ze de juiste kennis en vaardigheden’, ‘hoe worden ze duurzaam inzetbaar’ en ‘hoe kunnen we zo efficiënt mogelijk werken’. En nog steeds willen we dat opleiden en jezelf ontwikkelen leuk zijn. Daar sluit ons cursusaanbod ook praktisch op aan. Het kan online, op de werkplek of thuis, klassikaal, individueel of in een combinatie daarvan.”
Inhoudelijk is het cursusaanbod flink veranderd. Capgemini Academy zorgt er continu voor dat het aanbod naadloos aansluit op de veranderende functie van IT binnen organisaties en de maatschappij. Voogt: “De IT-markt is constant in beweging en we zien er regelmatig nieuwe rollen bij komen. Voor IT’ers van nu zijn kennis van de business en het hebben van een blik op de buitenwereld belangrijk. Juist die verbinding tussen de techniek en de business is onmisbaar. IT’ers moeten bovendien leren omgaan met ethische vraagstukken. Want de impact en daarmee de verantwoordelijkheid van IT’ers wordt steeds groter.”
De impact en daarmee de verantwoordelijkheid van IT’ers wordt steeds groter
Praktijkkennis
Vakmanschap en praktijk zijn kernwoorden bij Capgemini Academy. De trainers staan zelf met de voeten in de klei. Voogt: “Je bent pas klaar als je als trainer de vertaling naar de werkplek kunt maken. Maar ook voor de cursist is dit essentieel. Als jij de requirements moet uitvragen, dan kun je nog zo goed zijn in het decomponeren en grafisch weergeven, maar als je geen gesprek kunt voeren en de interviewtechniek niet beheerst, krijg je niet de juiste antwoorden.”
Om cursussen optimaal af te stemmen op de behoeften van de deelnemers moet je weten waar iemands kwaliteiten liggen. Kampmeier: “Doen we klantopdrachten bij organisaties intern, dan maakt deze afstemming deel uit van onze dienstverlening. Maar ook voor deelnemers aan het open cursusaanbod passen we het aanbod optimaal aan op de wensen en behoeften van de cursist. Doordat onze trainers zelf IT-projecten meemaken, kunnen ze de stof op een relevante manier koppelen aan de praktijk van cursisten.”
De gratis te gebruiken online Capgemini Carrière Coach is het nieuwste middel waarmee Capgemini Academy IT’ers ondersteunt. Na het invullen van diverse (persoonlijke) vragen volgt een rapport met daarin onder andere een overzichtelijk beeld van waar je als IT-professional staat ten opzichte van jouw vakgenoten, en gerichte adviezen voor verdere ontwikkeling. Kampmeier: “Veel IT’ers zoeken naar de juiste manier om bij te blijven. Kiezen waarin je moet investeren is lastig. Voor ons behoort het tot de corebusiness om mensen op een goede manier in hun vak vooruit te helpen. We merken dat de Capgemini Carrière Coach echt iets toevoegt. Het helpt IT’ers om de juiste stappen te zetten richting een toekomst waarin ze duurzaam inzetbaar zijn.”