Sterk in native advertising

Dankzij een innovatieve strategie heeft NRC Media zijn merken in 2015 flink versterkt. Volgens commercieel directeur Madelon Hoekstra-Fortuin biedt dit adverteerders meer kansen dan ooit. “We hebben het hoogste selectieve bereik binnen hoogopgeleide en kapitaalkrachtige lezers.”

Voor NRC Media was 2015 een spannend jaar. De mediagroep werd ingelijfd door het Belgische Mediahuis, restylede ochtendkrant nrc.next en lanceerde een volledig vernieuwde site. “Met nrc.nl geven we uiting aan onze ambitie de beste journalistieke site van Nederland te zijn”, vertelt Hoekstra-Fortuin. “De beslissing om een paywall te plaatsen, past binnen de strategie van NRC. We zien dat onze paywall niet tot minder pageviews heeft geleid. Integendeel. Het aantal artikelen dat gelezen wordt, ligt zelfs hoger. Ook is de gemiddelde leesduur verdubbeld en is de instroom van abonnees via de site nu bijna twintig procent. Lezers willen dus betalen voor onze kwaliteitsjournalistiek, ook online.”

“Onze paywall heeft niet tot minder, maar juist tot meer pageviews geleid.”

 

AB1-doelgroep

Volgens Hoekstra-Fortuin biedt de herijkte strategie binnen NRC Media nog betere kansen voor adverteerders. “We hebben de hoogste selectiviteit binnen de AB1-doelgroep, dus hoogopgeleide, kapitaalkrachtige en geëngageerde lezers. Een campagne voor deze doelgroep heeft bij NRC veel impact en weinig waste. Nu we nrc.nl hebben opgedeeld in secties als Economie en Cultuur kunnen we campagnes van gerelateerde adverteerders nog gerichter op het redactionele umfeld laten aansluiten.”

Tevens biedt NRC Media adverteerders de mogelijkheid om branded content te plaatsen. “Veel adverteerders zitten, zonder dat ze zich daar bewust van zijn, op een pot met goud”, zegt Hoekstra-Fortuin. “Zo hebben we met een adverteerder een verhaal gemaakt over de do’s en don’ts bij beleggen. Dat is waardevolle kennis voor de lezer. Let wel: deze content blijft strikt gescheiden van onze onafhankelijke redactionele artikelen. Maar in onze rapportages zien we dat branded content vaak bijna net zo goed wordt gelezen als redactionele stukken.”

 

Transparant

Om de online propositie nog verder uit te bouwen, laadt NRC Media advertenties op nrc.nl voortaan a-synchroon in. “Dat is wel zo transparant”, zegt Hoekstra-Fortuin. “We tellen een advertentie dus pas als view als hij echt in beeld is verschenen. Adverteerders betalen dus alleen voor reëel bereik.

Onze nieuwe strategie heeft snel zijn vruchten afgeworpen. De beklijving van abonnees is verbeterd. Vergeleken met de laatste vijf jaar is het verloop op het laagste punt. Tegelijkertijd heeft de instroom van nieuwe abonnees een piek bereikt. Het volume van verkochte abonnementen in 2015 is zelfs meer dan verdubbeld ten opzichte van 2014. Ja, het gaat goed met NRC Media. En daar zijn we trots op.”

Sterk in native advertising

Recente stories