Het Nieuwe Werken is meer dan thuiswerken. Ieder bedrijf heeft specifieke wensen en eisen op dit gebied. Aastra biedt trendy, werkbare toepassingen die toegevoegde waarde hebben. Videoconferencing voor alle lagen in de organisatie, bereikbaarheid en zelfs onbereikbaarheid op een voor iedereen wenselijke manier.
Met een marktaandeel van bijna twintig procent en een tweede positie in de zakelijke markt binnen de Benelux verwacht je dat de naam Aastra Telecom veel mensen bekend in de oren klinkt. Martin Roeffen, Managing Director van Aastra Telecom Netherlands, weet dat de praktijk anders is. “We zijn de grootste onbekende speler in de Nederlandse telecommarkt. Maar die vier procent naamsbekendheid in Nederland die we nu hebben, stijgt wat ons betreft snel. De basis daarvoor is al gelegd.”
Wereldwijd is Aastra Telecom zeker geen onbekende. De in het Canadese Toronto in 1983 opgerichte organisatie komt vanuit de aerospace en verlegde in de loop der jaren de corebusiness volledig naar het ontwikkelen en verkopen van telecommunicatieoplossingen die toegang verlenen tot communicatienetwerken. De organisatie is beursgenoteerd in Toronto, telt 2400 medewerkers en is in meer dan honderdvijftig landen aanwezig. De sterke groei is vooral bewerkstelligd via overnames van divisies van grote organisaties. Met 53 positief afgesloten kwartalen achter zich heeft Aastra een financieel sterke positie. Aastra levert zijn oplossingen en diensten via directe en indirecte verkoopkanalen, telecombedrijven en vooraanstaande telefoonmaatschappijen in Noord-Amerika, EMEA, CALA en het ASIAPAC-gebied.
Doeltreffend
“Telecom is meer dan bellen alleen, het is communicatie en wij zijn specialist”, leidt Roeffen de expertise van Aastra in. “Welke telefoon gaat het eerst, moet dat gesprek door naar een mobiele telefoon of een andere vaste telefoon. Deze complexe zaken maken wij zeer eenvoudig. Vergelijk het met softwareleverancier SAP, die levert ook een stuk specialisme.”
Aastra ontwikkelt en verkoopt oplossingen voor IP-communicatie op basis van sleuteltechnologieën, zoals SIP voor spraak-en-dataconvergentie, WiFi en IP-DECT-oplossingen voor mobiliteit, LDAP-directory’s, webservices- of XML-interfaces voor portals en unified toepassingen voor business- en residentiële omgevingen. Dit alles realiseert de organisatie door samenwerking met partners, operators en distributeurs. “Het is niet voor niets dat Aastra tien procent van de inkomsten investeert in Research & Development en 650 ingenieurs in dienst heeft. We kunnen daardoor met onze producten en oplossingen zowel de behoefte bij eenmanszaken als de meest complexe vragen van grote wereldwijde ondernemingen invullen. We hebben state-of-the-artoplossingen, maar net zo goed producten die al jaren staan en meemigreren naar de nieuwe wereld op de laatste stand van de techniek. Onze doelstelling is organisaties en mensen in staat stellen doeltreffender te communiceren en samen te werken. Het enthousiasme waarmee onze medewerkers die uitdagingen oppakken, is in de oplossingen terug te vinden. Het mooiste compliment is natuurlijk dat zelfs onze dealers aan collega-dealers onze producten aanbevelen. Wereldwijd hebben we veertig miljoen gebruikers en zijn we echt in alle disciplines van de markt aanwezig.”
‘Het mooiste compliment is dat zelfs onze dealers aan collega-dealers onze producten aanbevelen’
Flexibel
Aastra Telecom is weliswaar een op techniek gebaseerde organisatie, belangrijker is volgens Roeffen wat deze techniek doet en betekent voor de gebruiker. Door bijvoorbeeld het gebruik van Unified Communications-oplossingen verspillen medewerkers geen tijd meer om via diverse media die naast elkaar bestaan de gewenste personen te bereiken. Ze kiezen zelf hoe ze het meest efficiënt communiceren, wanneer, waar en hoe ze bereikbaar zijn of niet bereikbaar zijn. De Unified Communications-oplossingen van Aastra zetten medewerkers in het midden van het communicatiesysteem. Ook het feit dat Aastra er geen probleem mee heeft om open standaarden te gebruiken, maakt de oplossingen zeer flexibel.
“Ik beantwoord mijn bureautelefoon vanuit mijn auto; eigenlijk kan ik vanaf iedere willekeurige plek bellen alsof ik in mijn kantoor ben. Ik bel mobiel, maar met mijn vaste nummer.” Roeffen zelf is een enthousiast gebruiker van de eigen oplossingen. “Het mooie is dat met onze oplossing iedereen gewoon z’n eigen provider kan houden, als het maar om een smartphone gaat. Daarnaast is deze oplossing kostentechnisch zeer interessant. Ik telefoneer enorm veel, toch liggen mijn belkosten rond de vijftig euro per maand. Spreekt mij zeker aan.”
Intuïtief
Wie dan eenmaal de nieuwste oplossing voor de videoconferentie van Aastra ziet, stapt enthousiast over op Het Nieuwe Werken. Al was het alleen al voor de telefoon met beeldscherm, die prachtig en soepel beeld geeft en idem geluid. “We hebben deze oplossing op een beurs in heel korte tijd zonder enige training aan de praat gekregen. Het werkt zeer intuïtief, maar is ook heel stabiel. Zo’n 95% van wat onder de motorkap zit, heeft z’n sporen al in de markt verdiend. Dat moet ook, want onze klanten verdienen er hun boterham mee.”
Interessant aan het systeem is dat het start met high definition (hd) en zelf bijstelt. Zit er aan de andere kant van ‘de lijn’ iemand op een vaste plek, dan ‘ziet’ het systeem de achtergrond als een niet-bewegend deel en schakelt over op gedeeltelijk lagere resolutie. Daardoor gebruikt het minder breedband. Goede spraak werd de ‘finishing touch’. Haperen is uiteraard onacceptabel, ieder smakje horen is minstens zo irritant. Dat is inmiddels geoptimaliseerd. “Aastra is zonder meer behoudend in kwaliteit. We lopen voorop, niet vooraan. Maar in oplossingen zijn we wel de eerste.” En daar is Roeffen trots op.