Start-upaanpak boekt innovatief succes

ANWB heeft een digitale tool ontwikkeld waar reizigers hun hele rondreis flexibel kunnen plannen, mét de zekerheid van een ANWB-pakketreis. Hiermee heeft ze, samen met IG&H en OutSystems, niet alleen een toekomstvast businessmodel neergezet, maar ook een vernieuwend reisconcept.

Start-upaanpak boekt innovatief succes

ANWB Reizen heeft samen met IG&H een strategisch herijkingstraject doorlopen. “We zagen toen dat er nog volop kansen liggen, die we natuurlijk graag willen benutten”, vertelt Gert-Jan Bressers, directeur Rondreizen. “Zo gingen vakantiegangers die een rondreis willen samenstellen tot nu toe verschillende websites af op zoek naar een vlucht, verblijf en een huurauto. Vandaag de dag zou dit op één plek geregeld moeten kunnen worden. Daarom hebben we een reizenpropositie ontwikkeld, waarbij we realtime de wereldwijde voorraad aan vluchten, accommodaties en autohuur hebben samengebracht in één online portaal. Zo is ANWB Reisopmaat ontstaan. Deze reizenpropositie is niet alleen innovatief voor ANWB, maar ook vernieuwend in de markt.”

Start-upaanpak

Bressers: “We hebben ANWB Reisopmaat technologiegedreven ontwikkeld als een start-up binnen onze organisatie. Dat vergt een andere aanpak dan we gewend waren, en daarbij heeft IG&H ons als partner geholpen, van strategie via digitale transformatie tot realisatie. Ze hebben ons begeleid bij een innovatieve manier van werken waarbij nieuwe businessmodellen, technologie als versneller en data science “to get it right” centraal stonden. We hebben de digitale tool geïntegreerd met onze backoffice én met systemen van derden, zoals beddenbanken. Zo hebben we al honderdduizenden accommodaties ontsloten. Dankzij de low-code platformtechnologie van OutSystems konden we in korte iteraties van 2 weken versneld een werkende propositie neerzetten. Hierdoor konden we vooral aandacht geven aan het ontwikkelen van onderscheidende functionaliteit en beleving voor de klant. Uiteindelijk hebben we in iets meer dan een jaar tijd ANWB Reisopmaat op de kaart kunnen zetten. Dankzij IG&H en OutSystems konden we vaart maken.”

‘De reizenpropositie is niet alleen innovatief voor ANWB, maar ook vernieuwend in de markt’

Jongere doelgroep

“De ANWB is altijd op zoek naar nieuwe manieren om waarde voor haar leden toe te voegen en met ANWB Reisopmaat kunnen we onze vijf miljoen leden nog beter van dienst zijn”, vervolgt Bressers. “Bovendien willen we hiermee graag ook een jongere doelgroep bereiken en overtuigen van de voordelen van het ANWB-lidmaatschap. We verwachten veel van dit nieuwe concept, zeker nu de reismarkt door corona is veranderd. Op www.anwbreisopmaat.nl is te zien wat we hebben neergezet.”

Recente stories