Informatie is de ruggengraat van een bedrijf en daarmee tegelijkertijd allesbepalend voor de vitaliteit en het succes ervan. i3 groep, een van Nederlands snelst groeiende IT-organisaties, optimaliseert de performance van een IT-omgeving en waarborgt continuïteit.
“Onze specialisatie ligt rondom het verwerken en opslaan van digitale informatie. Wij geven advies en leveren apparatuur en diensten. Samengevat: wij integreren informatie-infrastructuren. Met deze infrastructuuroplossingen ondersteunen wij de business van klanten. Dit is specialistisch werk en niet iedereen heeft de mensen daarvoor in huis”, vertelt Eddy Visser, Business Unit Manager bij i³ groep. Met het toenemende belang van een betrouwbare IT-omgeving vormt de informatie-infrastructuur het hart van een digitale organisatie. Integrating information infrastructures, oftewel de drie i’s van i³ groep, geven direct aan in welk gebied deze gespecialiseerde kennisorganisatie opereert. Dat i³ groep goed is in wat ze doet, bewijst de groei die ze sinds de oprichting in 2000 doormaakt. Telde de organisatie begin 2008 nog 30 fte’s, medio 2009 zijn dit er 64. i³ groep is hierdoor in staat om de inmiddels 150 klanten, waaronder een groot aantal gerenommeerde overheidsorganisaties, banken, verzekeraars en gezondheidsorganisaties, te ondersteunen. Als expert op het gebied van integratie van informatie-infrastructuren heeft i³ groep een stevige positie in de markt opgebouwd. De organisatie heeft partnerovereenkomsten met HP, IBM, EMC, HDS, VMware, Symantec, Brocade en DataDomain.
Uniek archiefsysteem
“Wij zijn onafhankelijk en maken gebruik van A-merken van technology owners om onze oplossingen compleet te maken. Daarmee realiseren wij totaaloplossingen die aansluiten bij eisen vanuit organisaties. Door onze onafhankelijkheid kunnen we meerdere merken integreren wanneer die oplossing beter aansluit bij de wensen van een klant. De klantvraag is altijd ons uitgangspunt. En ons portfolio van leveranciers is dusdanig dat we altijd kunnen leveren wat nodig is”, verduidelijkt Visser. iGIS, i³ Grid Information Store, dat de organisatie onlangs introduceerde, is een voorbeeld hiervan. Visser: “Technologische ontwikkelingen dwingen soms tot aanpassingen van de bestaande informatie-infrastructuur, waarbij verandering van leverancier of platform nodig is. Dit kost vaak tijd. iGIS betekent een combinatie van storagevirtualisatiesoftware en merkonafhankelijke opslaghardware waarmee meerdere opslagsystemen, over meerdere locaties verspreid, samen één opslagpool vormen voor het opslaan van fixed data, zoals (medische) images, documenten, audio en video. Gevirtualiseerde opslagsystemen van verschillende leveranciers zijn zo te combineren en kunnen variëren van high performance disk tot tape.”
Dalende budgetten
Ondanks de sterke groei bij i³ groep ontkomt ze niet aan de economische crisis. Dat betreft vooral de manier waarop i³ groep organisaties kan ondersteunen die ermee te maken hebben. Visser: “ICT-budgetten bij klanten staan onder druk en een groot deel daarvan zit in beheer. Wij hebben de gespecialiseerde kennis in huis waardoor wij ertoe kunnen bijdragen om het budget bij klanten te reduceren door bijvoorbeeld het beheer gedeeltelijk over te nemen.” Visser ziet ook regelmatig dat bij bedrijven basiswerkzaamheden, zoals het bijhouden van de infrastructuur, juist in tijden van dalende budgetten onder druk staan. “Wanneer wij de infrastructuur proactief voor een organisatie bijhouden, is daar geen omkijken meer naar en loopt deze organisatie minder risico op downtijd. Juist door bepaalde werkzaamheden uit te besteden haal je maximaal rendement uit de infrastructuur en ben je kostenbesparend bezig.” Speciaal voor het juiste beheer van de infrastructuur biedt i³ groep CAREservices, waaronder vier soorten dienstverlening vallen: Solution CARE, waarbinnen de performance en continuïteit wordt gewaarborgd; CAREdesk, voor de bewaking van informatie-infrastructuren; CAREbeheer, voor ondersteuning en kennis bij beheertaken; en CAREtrainingen, waarbinnen standaard- en maatwerktrainingen worden geboden.
Groeiende informatie
De hoeveelheid data groeit nog steeds. Daarmee neemt ook de behoefte aan nieuwe opslagoplossingen toe. “Dit betekent dat wij daar in mee kunnen groeien. Onze doelstelling twee jaar geleden was om als organisatie groot genoeg te zijn om te kunnen inspelen op de markt en aanspreekpunt te zijn voor grote klanten. Dat we nu in de top 100 imagolijst staan, bevestigt dat we op de goede weg zijn.” Oplossingen die i³ groep bouwt zijn volgens Visser ook geschikt voor middelgrote en kleinere organisaties. “Alle klanten vragen om hogere beschikbaarheid. Wat we vroeger bouwden voor mainframeklanten, data gespiegeld over meerdere locaties, vragen nu ook gemeenten en serviceverlenende bedrijven. Qua omvang is dat een andere type bedrijven, maar met kwalitatief dezelfde eisen als de mainframegebruiker. Het mooie is dat we de basis daarvoor al tien jaar geleden hebben gelegd. We kunnen de beschikbaarheid opbouwen met dezelfde functies als bij een mainframe, met een prijsniveau dat een kleine of middelgrote organisatie verwacht. Het mainframe biedt nog steeds een hoge beschikbaarheid, maar niet iedereen heeft het geld en de mensen daarvoor beschikbaar. Uiteraard blijven we ook investeren op het mainframevlak.” Naast kwalitatief hoogwaardige dienstverlening staan bij i³ groep integriteit, respect en transparantie centraal in de missie. Dat geldt voor medewerkers en dat ondervinden ook de klanten. “Relaties in stand houden is belangrijk. Natuurlijk gaat er wel eens wat fout, maar dat zetten we direct recht. Bijzonder is dat we nagenoeg alle klanten als referentie mogen gebruiken. Dat zegt toch iets over onze organisatie”, besluit Visser met een glimlach.