Schoonmaken en werkgeluk: prima combi!

Iedere schoonmaakmedewerker verdient oprechte aandacht. Als bedrijf dat zijn sociale verantwoordelijkheid serieus neemt, voelt Gom zich betrokken bij zijn mensen. Wil dat ze lekker in hun vel zitten en hen verder helpen op de arbeidsmarkt. En daar profiteren ook de klanten van.

Schoonmaken en werkgeluk: prima combi!

Bij Gom draait alles om sectorgerichte oplossingen én om de mensen die het waarmaken. “Van klanten horen we dat onze mensen goed werk leveren en prettig in de omgang zijn. Onze hoge standaard bereiken we door goed voor onze mensen te zorgen”, start Marjolein Reijs, HR-directeur Gom Schoonhouden. “Maatschappelijk betrokken en sociaal zijn sinds de oprichting in 1966 onze uitgangspunten.”

Gom Schoonhouden, met 9.000 medewerkers, is onderdeel van het Nederlandse familiebedrijf Facilicom Group. Met ruim 26.000 medewerkers behoort de groep tot de top twintig van Nederlandse werkgevers. “We kunnen dus ook echt impact maken.”

‘We willen waarde toevoegen aan onze medewerkers’

Waarde toevoegen

Reijs ziet een kentering in sociale betrokkenheid en is daar blij mee. “Steeds meer mensen onderkennen dat iedereen ervan profiteert wanneer onze medewerkers goed en veilig kunnen werken. Het zijn communicerende vaten. Als wij zorgen voor toegevoegde waarde voor onze mensen, kunnen zij excelleren en merkt de klant dit in de kwaliteit van onze dienstverlening. Ik ben enorm trots op hoe onze mensen dit realiseren én op onze inspanningen om hen te helpen.”

Het verstevigen van de arbeidsmarktpositie van werknemers en het verhogen van hun zelfredzaamheid ondersteunt Gom met het programma ‘Hoe lekker werk jij?’. Het programma kent vier hoofdonderdelen en ondersteunt de mensen zowel op het werk als in de privésfeer: ‘gezondheid en energie’, ‘vakkennis en -vaardigheden’, ‘motivatie en betrokkenheid’ en ‘werk-privébalans’. Samen met begeleiding vanuit het management helpt Gom hiermee op zowel fysieke als mentale facetten.

Samen verantwoordelijk

“Uiteraard betrekken we onze klanten erbij, omdat we samen verantwoordelijk zijn voor onze mensen. Dat is ook logisch, want veel van onze schoonmakers die lang bij dezelfde klant werken hebben ook binding met de opdrachtgever. De mens centraal stellen klinkt misschien cliché. Maar het is essentieel om onze mensen te binden en vitaal te houden. Wij bevorderen arbeidsparticipatie en iedereen komt bij ons tot bloei, omdat we eigenheid waarderen en willen dat onze mensen gelukkig zijn in wat ze doen.”

Recente stories