Samen waarde creëren

Het Limburgse Beek behoort tot een van de snelste stijgers op de Elsevier-ranglijst van Toplocaties. De gemeente beschikt over diverse economische en toeristische troeven, zoals winkelcentrum Makado. “Het succes van Makado gaat in tegen de landelijke trend van winkelterugloop.”

Samen waarde creëren

Beek is een florerende gemeente met een prettig woon-, werk- en leefklimaat. Als reden van dit succes noemt burgemeester Christine van Basten-Boddin de uitstekende bereikbaarheid. “We liggen langs twee snelwegen en hebben een treinstation en een vliegveld. In Beek ondernemen zo’n tweeduizend bedrijven die elkaar goed aanvullen. Voor de periode tot 2030 hebben we nieuw economisch beleid vastgesteld. Hierin is onder andere opgenomen om bedrijventerrein Beekerhoek te revitaliseren, vergroenen en verduurzamen. Dit terrein, waar onder meer Makado staat, is een belangrijke drijver van de regionale welvaart.”

Hotspot

“Makado is in 1973 geopend en trekt jaarlijks ruim 4 miljoen bezoekers”, zegt Jaco Meuwissen. Hij is directeur van 3W real estate, dat samen met het Belgische Mitiska REIM eigenaar is van Makado. “Het winkelcentrum is goed bereikbaar en huisvest meer dan tachtig uiteenlopende winkels. Naar schatting werken hier zo’n achthonderd mensen uit de wijde regio. Dit betreft winkelpersoneel, maar ook facilitaire medewerkers. Ik verwacht dat Makado ook in de toekomst een economische hotspot blijft. Nu steeds meer bedrijven de reële kosten van online shoppen aan de klant doorberekenen, zullen online en fysieke verkoop meer in balans komen. En blijft winkelbezoek een rol van betekenis spelen.”

‘Het succes van Makado gaat in tegen de landelijke trend van winkelterugloop’

Balans

“De eigenaren van Makado hebben een uitgesproken langetermijnvisie”, zegt Van Basten-Boddin. “Dit maakt het voor ons als gemeente, maar ook voor de detailhandel in hartje Beek makkelijker om samen op te trekken en maatschappelijke en economische waarde voor de regio te creëren. We bewijzen hier al jaren dat een shoppingmall en een levendig stadscentrum elkaar niet uit hoeven te sluiten. Het succes van Makado werkt als een magneet op kwaliteitsbedrijven om zich ook hier te vestigen. De komende jaren willen we daarom enkele nieuwe, goed bereikbare PDV-locaties rondom Makado clusteren.”

Als kind kwam Van Basten-Boddin al regelmatig bij Makado. “Mijn oma nam me mee, ook al woonden we aan de andere kant van Limburg”, zegt ze. “Nog steeds groeien veel Limburgers op met een dagje Makado. Ze kunnen hier shoppen, maar ook gezellig wat drinken en eten. Om die sociale en recreatieve functie te bevorderen, wordt de komende jaren onder meer de ontsluiting voor fietsers verbeterd.”

Recente stories