Samen optrekken bij digitale transformatie

Bij veel overheden, instellingen en bedrijven staat digitale transformatie hoog op de strategische agenda. Organisatieadviesbureau Mobilee uit Utrecht helpt bij de vaak complexe keuzen die dat met zich meebrengt en bij de realisatie van de verandering.

Samen optrekken bij digitale transformatie

Leander Bloemers en Bert Bakker beschrijven hun tachtig Mobilee’ers als ‘vindingrijke vakmensen’: “Ze hebben goede voelsprieten, kennis van zaken én sociale vaardigheden om de klant verder te helpen.” De twee zijn partner van dit achttien jaar oude organisatieadviesbureau op het terrein van transformatie- en digitaliseringsvraagstukken.

De vindingrijkheid komt goed van pas bij organisaties die bezig zijn met hun toekomst. “Onze klanten weten stuk voor stuk dat ze moeten vernieuwen omdat ze anders niet meer kunnen voldoen aan de veranderende vraag vanuit klanten, burgers of cliënten. Deze behoefte is door COVID-19 ook nog eens in een versnelling gekomen”, trapt Bloemers af. “Het is heel makkelijk om in het bekende te blijven. Onze opdrachtgevers moeten het onbekende in duiken; dat is best spannend en daar helpen we ze mee.”

‘We blijven bij de klant tot het werkt’

Inbedden in bedrijfsvoering

Moeten organisaties zelf niet over de kennis van digitale transformatie beschikken? Het antwoord van Bakker is nee: “Wij voeren projecten uit die niet in de lijn opgepakt kunnen worden omdat organisaties de specifieke capaciteit niet hebben, of omdat het een inhoudelijke expertise is die zij missen. Zo hebben wij onder andere goede programmamanagers en adviseurs in dienst die onze klanten niet in huis hebben. Onze adviseurs geven sturing aan veranderprogramma’s en brengen daarmee het kennisniveau van de mensen binnen de klantorganisaties omhoog. Tijdens het traject trekken ze intensief samen op met de klantorganisatie, zodat de verandering vervolgens wordt ingebed in de bestaande bedrijfsvoering.”

Dromen

Bloemers vult aan: “Al onze trajecten kenmerken zich door advisering en het begeleiden van de verandering. Soms is het vraagstuk nog niet duidelijk. Onze klant heeft een droom. Door de inzet van verschillende Mobilee’ers verwezenlijken wij die droom. De mens staat altijd centraal in al de digitale transformatietrajecten die wij uitvoeren. Behalve met klassiek organisatieadvies helpen wij ook met het daadwerkelijk realiseren. Wij trekken samen op met de opdrachtgever, denken écht met hem mee en blijven tot het werkt.”

Recente stories