Samen met vrouwenteams naar de top

Met de bezorging van meer dan twee miljoen pakketten op drukke dagen is DHL Parcel een van de twee grote pakketbezorgers van ons land. Toch ziet de consument DHL vooral als zakelijke partner. Met het sponsoren van de nationale vrouwenteams in voetbal, hockey, volleybal en handbal wil de logistiek dienstverlener hier verandering in brengen.

Samen met vrouwenteams naar de top

SameDream is de naam van het uitgebreide sponsorprogramma voor de vier vrouwentopsportteams. Initiator is Michel Clausing, Chief Commercial Officer van DHL Parcel Benelux, en hij weet zich nadrukkelijk gesteund door de hele organisatie. Volgens hem hebben DHL en de vrouwenteams veel met elkaar gemeen. “In 2014 waren de busjes van DHL nauwelijks in het straatbeeld te vinden. We waren voor het grote publiek tamelijk onzichtbaar. Datzelfde gold voor de vrouwenteams. Ondanks de topprestaties die ze leverden. Met het EK Voetbal in 2017 en het WK Handbal in 2019 kwam daar enigszins verandering in, maar toch bleven de topprestaties onderbelicht. Dat willen we nu graag veranderen.”

Support

“Als je de top wilt bereiken, heb je onderweg support nodig. Je kunt het niet in je eentje”, aldus Michel Clausing. “Het is het verschil tussen dromen en dromen waarmaken. Om de beste te worden, heb je elkaar nodig.”

‘Als je de top wilt bereiken, heb je onderweg support nodig; je kunt het niet in je eentje’

De support die DHL geeft, gaat verder dan financiële ondersteuning alleen. DHL is voor de vier bonden de officiële logistieke partner voor transport. ‘Value in kind’, zoals ze de onbetaalde dienstverlening noemen. Maar ook op andere manieren levert DHL een extra bijdrage. “Zo kwamen we er kortgeleden achter dat sommige topsporters nog steeds met de eigen auto naar het stadion komen en moeite moeten doen om binnen te komen qua legitimatie en dergelijke. Een absurde situatie. Daarom heeft DHL gezorgd voor een SameDream Speelstersbus. Dat is wel zo professioneel.”

Lokale clubs profiteren mee

Om ook de lokale verenigingen mee te laten profiteren van de sponsoring komt DHL met een opvallend initiatief: het plaatsen van pakketautomaten op het terrein van de vereniging. Michel Clausing: “DHL heeft op steeds meer plaatsen in het land pakketautomaat staan, of DHL Pakketautomaten, zoals wij ze noemen. Reuzehandig, want je kunt je pakket afhalen of retourneren wanneer jij wilt. Dat kan nu ook bij je eigen club. Zodra we een DHL Pakketautomaat bij een plaatselijke vereniging mogen plaatsen, ontvangt deze club een percentage van elke transactie.”

Groen randje

Met het toenemende aantal DHL Pakketautomaten bij sportclubs sluit het SameDream-sponsorprogramma ook aan bij nog een andere ambitie van DHL: de emissievrije logistiek. Een belangrijke eerste stap hiervoor heeft DHL inmiddels gezet. Tegen het eind van dit jaar gaat DHL Parcel het voor elkaar krijgen om alle consumentenzendingen fossielvrij te bezorgen. Michel Clausing: “Nu al lopen we met de grootste vloot van meer dan tweeduizend elektrische bestelauto’s voorop met onze groene ambitie. Tel daarbij op alle CityHubs vanwaaruit we slimme en efficiënte routes rijden. Plus de pakketautomaten, waardoor we minder kilometers hoeven te rijden. Alles bij elkaar opgeteld maken we daardoor van online winkelen de groenste manier van shoppen. En”, voegt hij er snel aan toe, “natuurlijk rijdt de SameDream Speelstersbus ook op fossielvrije HVO-biodiesel!”

Met de sponsoring van de Oranjevrouwen denkt DHL meer in het hart te komen van de Nederlandse consument. Michel Clausing hierover: “Damessporten zijn likeable. Supporters zijn meestal gezinnen. Dat past bij ons. Als DHL willen we graag kennismaken met iedereen die ons nog niet kent. We willen graag uitdragen dat we er zijn en wat we kunnen betekenen.

Aantrekkelijk voor consumenten

Het marktaandeel van DHL steeg de afgelopen tien jaar spectaculair. Gezien de ambities en de grotere zichtbaarheid door het SameDream-project verwacht de logistieke dienstverlener nog grotere stappen te kunnen maken. “Zeker waar het gaat om zendingen door consumenten valt er voor ons nog behoorlijke winst te behalen. We bieden nu aantrekkelijke verzendmogelijkheden via Vinted en Marktplaats. Dat we nu bij de klant meer in beeld komen door de sponsoring van onze oranjeheldinnen past daar prima in.”

“Net als wij dromen de vrouwenteams van succes”, besluit Michel Clausing. “Door elkaar te steunen werk je samen aan het verwezenlijken van deze dromen. We zijn dan ook vastbesloten om samen met hen het hoogst haalbare te bereiken. Daarmee willen we ook anderen stimuleren om hun hart te volgen en ambities om te zetten in succes.”

Recente stories