Met het Peugeot Ambassadeurprogramma laten bekende Nederlanders in woord en beeld zien hoe verknocht zij zijn aan de auto’s van het Franse merk. Peugeot heeft geen enkel probleem om BN’ers bereid te vinden in de auto’s te rijden. De modellen worden door iedereen zeer gewaardeerd.
Hoe verkoop je een auto? Daar breken de marketing-, reclame- en pr-professionals zich al jaren het hoofd over. De geloofwaardigste manier om mensen ervan te overtuigen dat ze een bepaald product moeten kopen, zegt men, is via mond-tot-mondreclame. Maar er gaat dan wel heel veel tijd overheen voordat deze methode op grotere schaal profijt oplevert. Wencke Fassbender, directeur PR en Corporate Communication bij Peugeot Nederland, gebruikt een snellere en sympathieke methode om mensen te overtuigen van de kwaliteiten van haar automerk: het Peugeot Ambassadeurprogramma. Hoe krijg je mensen in een Peugeot? Door bekende Nederlanders die een oprechte band met het merk hebben in een Peugeot te laten rijden en hen te vragen om hun ervaringen te delen. En het werkt. Peugeot Nederland startte in 2011 met het Ambassadeurprogramma en sindsdien is het Franse automerk met verschillende BN’ers een hechte samenwerking aangegaan. “Wij stellen onze ambassadeurs voor een bepaalde tijd een Peugeot-model ter beschikking”, legt Fassbender uit. “We vragen hen ermee te rijden en – waar dat kan en zinvol is – over de auto te spreken in de media of bij evenementen.”
Bij elk nieuw model kiest Peugeot Nederland een passende ambassadeur. Op de vraag hoe iemand ambassadeur wordt, antwoordt Fassbender: “Tsja, dat is een samengaan van rationele en emotionele argumenten. Het team van Peugeot Nederland ‘ziet’ wanneer een bekende Nederlander goed past bij een model. Tot nu toe heeft geen BN’er nee gezegd als we vroegen of ze interesse hadden voor die relatie. Dat geeft aan dat de match die we elke keer maken precies goed is. Ook spontane aanvragen van bekende Nederlanders wegen wij af aan de hand van de vooropgestelde criteria.”
Peugeot-ambassadeurs hebben een persoonlijke band met het merk
Persoonlijke verbintenis
Uiteraard onderschrijven de Peugeot-ambassadeurs de kernwaarden van het merk: rijplezier, betaalbare luxe, comfort en design. Voor hen geldt dat er een persoonlijke band is met het merk, de elegantie, milieuvriendelijkheid, zuinigheid en sportiviteit. “Onze ambassadeurs worden absoluut niet door ons betaald,” beklemtoont Fassbender, “dat zou averechts werken. Zij zijn Peugeot-rijders uit overtuiging en hebben vaak al een band met ons merk en onderschrijven onze kernwaarden.”
Dat geldt zeker voor acteur, zanger en musicalster Bastiaan Ragas, die de allereerste Peugeot-ambassadeur in Nederland was. Hij ontving de sleutels van een Peugeot 3008 HYbrid 4 en een jaar later van de 508 HYbrid 4 uit handen van PR-directeur Wencke Fassbender. “Het aanbod kwam op een mooi moment”, zegt Ragas. “Mijn vrouw Tooske en ik waren ons aan het oriënteren op de automarkt, en duurzaamheid en energiezuinigheid waren voor ons belangrijke keuzefactoren. De hybridemotor van de Peugeot 508 is een goede uitkomst. Voeg daarbij de ruimte voor alle spullen die we vaak meenemen, het rijgemak, en de keuze voor deze auto spreekt bijna voor zich.”
Wencke Fassbender: “We zijn er trots op dat Bastiaan, zijn vrouw Tooske en hun kinderen kunnen genieten van het rijgemak en het comfort van deze milieuvriendelijke en energiezuinige gezinsauto. Bastiaan is voor ons de ideale ambassadeur: een ervaren automobilist die veel onderweg is, met plezier in autorijden, maar ook iemand die verantwoordelijkheid voelt voor veilig rijden en milieubewust is.”
Huidige ambassadeurs
Na Ragas kwamen er moeiteloos nog meer BN’ers die met groot plezier hun liefde voor Peugeot uitdragen. Topkok Peter Lute rijdt in de Peugeot 508 RXH met diesel-hybridemotor, een model dat een nieuwe dimensie toevoegt aan allroad rijden en rijplezier. “Mijn leven is gebouwd op passies”, vertelt hij. “Koken is er een van, en auto’s ook. Peugeot heeft altijd mijn voorliefde gehad, omdat het merk in staat is om stijl te combineren met techniek en sportieve prestaties.” Modeontwerpster Monique Collignon rijdt in de 208 XY. De samenwerking tussen het automerk en de ontwerpster kwam tot stand door de gedeelde passie voor design. “Ik ben een echte autoliefhebber en dit model heeft mijn hart gestolen”, zegt ze. Rallyrijder Kevin Abbring is zowel professioneel als privé een hartstochtelijke Peugeot-rijder. Hij behaalde met een 208 R5 GTi de winst in de Franse Peugeot 208 Cup. “Ik kan dankzij Peugeot weer terugkeren op internationaal niveau”, aldus Abbring. Jeroen Nieuwenhuize, dj bij Radio 538, rijdt in de nieuwe Peugeot 308, Europese auto van het jaar 2014. “Op m’n twintigste kocht ik een Peugeot 205 GTi cabrio. De motor lekte olie, de kap was versleten, maar de ziel van de auto was goed. Inmiddels rij ik in een nieuwe Peugeot 308 en de spirit van toen voel ik weer terug in deze veel modernere auto. Bovendien is het weer echt een Peugeot. Je hebt iets bijzonders onder je kont.” Op YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=kyPLkhOSoIY) toont tv-presentator en cabaretier Tijl Beckand waarom hij als nieuwste ambassadeur enthousiast is over de RCZ, de sportieve coupé van Peugeot. “Peugeot is een merk dat mij als een op maat gesneden pak past. En rijden in de nieuwe RCZ heeft niets meer met rijden te maken, dat is gewoon lol maken. Als James Bond-fan en liefhebber van klassieke muziek is dit voor mij de ideale auto. Stijlvol, perfect design, maar met een avontuurlijk randje.”