Hiervoor zijn significante ingrepen nodig in het gehele datalandschap. Heel veel data worden centraal verzameld, om die vervolgens verderop in de organisatie te verspreiden, te verrijken en weer door te verspreiden. Inclusief allerlei persoonsgegevens. Dat reguleren kost maanden tijd. Eén datastroom is nog wel te doen, maar met een paar duizend is het onbegonnen werk om voor mei 2018 klaar te zijn. De paniek slaat nu toe dat er straks noodgedwongen allerlei functionaliteiten zullen worden afgesloten, wat broodnodige inzichten aangaande klantgedrag belemmert.”
Deze ontwikkeling beperkt de groei, geeft concurrentie die GDPR-compliant is meer kans en kost een hoop geld. Honing: “Wat ik vaak hoor, zijn opmerkingen als: ‘Het maakt niet uit. Als we in mei 2018 maar een goed plan hebben, dan komen we er wel mee weg bij de Autoriteit Persoonsgegevens’. Bagatelliseren biedt echter geen soelaas. De Autoriteit zal vragen wat er in de tussentijd allemaal is gedaan. Als er alleen maar een plan is opgesteld, is dat te weinig. Een bijkomend probleem is dat je GDPR-kosten niet aan de klant kunt doorberekenen, want dan prijs je jezelf uit de markt. Snel concrete maatregelen implementeren die effect hebben, is belangrijk en daar heeft Hot ITem veel ervaring mee.”
Bedrijfscultuur
Om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen, zijn er natuurlijk mensen nodig. Lastig op de uiterst krappe randstedelijke arbeidsmarkt. Honing blijft echter positief: “We hebben zestig medewerkers die meer dan tien jaar bij ons werken, en een nog grotere laag van mensen met meer dan vijf dienstjaren. Het is in het begin soms even wennen, want we zijn nogal eigenwijs, maar eenmaal in dienst wil je nooit meer weg. We hebben nauwelijks verloop. Dat heeft puur met de cultuur te maken. Natuurlijk bieden we een goed salaris, bonus, pensioen, leaseauto, opleidings- en coachingstrajecten, bar, boot en dakterras. Maar dat is in deze markt niet onderscheidend. Wat werken bij Hot ITem anders maakt, is dat je alle mogelijkheden krijgt om het beste uit jezelf te halen; we zijn een enthousiaste supporter van de ambities van onze mensen. Hoe beter de medewerker zich ontwikkelt, des te beter is het voor de persoon zelf, voor Hot ITem en niet in de laatste plaats voor de klant. Zo kunnen we projecten doen die echt iets bijdragen aan het klantsucces.”
- Computable 100 - 2017
- Tjeerd Dorlandt
- Fjodor Buis
- Download artikel