“In die tijd trok Joop zich langzaam terug uit Nederland, en ik werd naar voren geschoven. Het was een moeilijk moment in de markt. Ook het economische klimaat viel tegen. De musicalwereld had een beetje z’n aansluiting verloren bij het grote publiek. Terwijl wij natuurlijk een bedrijfsvorm zijn die zich richt op een groot publiek. Per jaar moeten we zo’n 1,1 miljoen kaarten verkopen, willen we een goed jaar hebben. Maar dat was op dat moment absoluut niet het geval”, zegt Albert Verlinde, Managing Director Stage Entertainment Nederland. Stage Entertainment Nederland is onderdeel van Stage Entertainment, de grootste aanbieder van live entertainment in Europa. De onderneming is actief in acht landen: Nederland, Duitsland, Frankrijk, Rusland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Italië en de Verenigde Staten.
Verlinde vervolgt: “We zijn begonnen om eerst intern te kijken wat we konden veranderen. Het bedrijf was misschien iets te veel naar binnen gericht. Terwijl musicalentertainment business is. Dit betekent dat je moet luisteren naar wat je bezoeker interesseert. Er was een duidelijke afstand ontstaan tussen het publiek en het bedrijf.”
‘Ik zoek naar die mix van creatieve uitdagingen en zakelijke verwachtingen’
Herprofilering
“We hebben een helder image voor onze twee theaters ontwikkeld. Het AFAS Circustheater in Scheveningen moest hét Broadwaytheater gaan worden, waar je grote Broadwayshows kunt zien. Dat is met The Lion King gelukt; we gaan tot juli 2019 door en dan heeft die een kleine drie jaar ‘gedraaid’. Deze show staat daarmee eigenlijk op één, samen met The Phantom of the Opera – als langst lopende productie in Scheveningen ooit. In Scheveningen een show bezoeken is écht een avond uitgaan voor het hele gezin. Voor het Beatrix Theater in Utrecht hebben we voor een heel ander profiel gekozen. Hier vind je de swingende en vrolijke musicals met lekkere muziek om uit je dak te gaan. Vriend(inn)engroepen en bedrijven hebben dit partytheater ontdekt. Met de hitmusical The Bodyguard is het begonnen: ongelofelijke bezoekersaantallen, de bekroning met awards én het publiek dat de show als beste musical koos! Met The Bodyguard hebben we vertrouwen opgebouwd in het theater. En een zakelijke basis.”
De bezoeker
“Naast de herprofilering zijn we als bedrijf meer aansluiting gaan zoeken met de bezoeker. In onze uitingen, in onze campagnes en ook door het personeel op een andere manier te trainen. Luister naar je bezoeker. Luister naar de zakelijke markt. Wees niet zendend, maar ontvangend. En dat werkt fantastisch. We merken nu dat de aanvragen van de zakelijke markt zowel bij The Lion King als Mamma Mia! enorm zijn. Iedere dag komen er tientallen verzoeken binnen van groepen die een avond uit willen. Ook sponsors hebben ons weer gevonden. We kijken nu wanneer Tina Turner gaat draaien. Om hier vervolgens nieuwe campagnes aan te koppelen maken we gewoon gebruik van de database die er ligt. Dankzij die heldere profielen kun je de marketing en commerciële plannen veel gerichter inzetten. We zijn er voor de bezoeker; we delen onze passie. Iedereen weet nu welk theater waarvoor staat. En, de winstcijfers zijn in de dubbele cijfers.”
Avontuur
“Steeds is er de stabilisering van het bedrijf en anderzijds het onszelf opnieuw uit blijven vinden. Anders word je voorspelbaar voor het publiek én het personeel. We moeten zoeken hoe we de bezoeker kunnen blijven prikkelen. De programmering heb ik voor de komende jaren al uitgestippeld. Anastasia komt in Scheveningen. Mamma Mia! zal nog wel even in Utrecht blijven. Dat geeft ons de durf om het avontuur aan te gaan. Lazarus, de David Bowie-productie, komt naar het DeLaMar Theater in Amsterdam. Ivo van Hove heeft samen met David Bowie deze productie ontwikkeld. Bowie is nog net bij de première geweest. Die productie komt naar Nederland! Daarmee verleggen we onze grenzen. Ik vind het fantastisch dat mensen, omroepen en bedrijven naar ons toe komen om vernieuwing samen op te pakken. Ook met Annie M.G. Schmidt hebben we een nieuwe Nederlandse musical neergezet; we winnen prijzen; we krijgen erkenning. Ik zoek steeds naar die mix van creatieve uitdagingen en zakelijke verwachtingen.”
- Elsevier 500 - december 2018
- Fidessa Docters van Leeuwen
- Sebastiaan Westerweel