BMW. Een merk dat staat als een huis. De auto’s en motorfietsen van de Duitse fabrikant staan wereldwijd bekend om hun dynamiek, sportiviteit en betrouwbaarheid. En BMW Group Financial Services, de leasemaatschappij van het huis, zorgt voor rijplezier door financiering, leasing en verzekering op maat.
Het volledige BMW-concern is gericht op het verstrekken van hoogwaardige klantenservice in al zijn gelederen. Het bedrijf is niet alleen in de markt om auto’s en motorfietsen van hoge kwaliteit te leveren en te onderhouden, maar ook om het gebruiksgemak en rijplezier te maximaliseren. Het gaat erom het rijden van een BMW – en een MINI – zo eenvoudig en plezierig mogelijk te maken voor de berijder. BMW Group heeft daarvoor in bijna alle landen een eigen lease- en financieringsmaatschappij: BMW Group Financial Services.
BMW Group biedt financiële dienstverlening en voorziet daarnaast met universele fleetmaatschappij Alphabet ook in het volledige beheer van grotere wagenparken voor ondernemingen. “Wij investeren in onze klanten”, zegt Michael Kreeft, algemeen directeur van BMW Group Financial Services in Nederland.
Nieuwe technologie
“Om onze klanten optimaal van dienst te kunnen zijn, investeren wij ook veel in nieuwe technologie”, vertelt Kreeft. “Wij nemen momenteel systemen in gebruik waarmee wij onze klanten nog beter kunnen informeren en bedienen, en waarmee zij bovendien veel tijd kunnen besparen. Internet is hiervoor een ideaal medium. Wij hebben bijvoorbeeld een Operational Lease Calculator op onze website geplaatst, zodat mensen zich snel en eenvoudig via internet kunnen oriënteren op welke BMW of MINI binnen hun budget past. Het is een uitstekend rekenhulpmiddel, dat zowel door fleetowners, wagenparkbeheerders, humanresourcesprofessionals als particulieren kan worden gebruikt.” Op korte termijn zal BMW Financial Services ook een Financial Lease en Private Lease Calculator inzetten.
In één keer goed
BMW Group Financial Services investeert veel tijd en middelen in aandacht voor de klant, een bijna vanzelfsprekend punt voor een serviceorganisatie. “Afspraak is afspraak,” zegt Kreeft, “want wij beloven kwaliteit. We gaan uit van ‘zero defects’, niet alleen bij de auto of motorfiets zelf, maar ook met betrekking tot de overeenkomst en alles wat daarmee samenhangt. We zullen alles in het werk stellen om alles in één keer goed te doen.” Dat geeft zekerheid aan de klant. “Als BMW Group streven wij op alle terreinen naar de hoogst mogelijke klanttevredenheid”, zegt directeur Kreeft. “Wij vragen onze klanten actief naar hoe tevreden ze zijn. Hun reacties zijn voor ons van groot belang en wij gebruiken de antwoorden om onze service te verbeteren. Op onze website vragen we klanten specifiek naar hun mening over BMW Financial Services. Ook de tijd die de klant spendeert aan zijn auto of wagenpark wil BMW Financial Services zo beperkt mogelijk houden. Tijd is immers een kostbaar goed. Wij zullen daar bijvoorbeeld op inspelen met onze bereikbaarheid en openingstijden.”
Om klanten efficiënt en doelgericht te helpen en te ondersteunen is het verstrekken van duidelijke informatie over het leasecontract of de financiering noodzakelijk. De organisatie houdt bestaande en nieuwe klanten op de hoogte van alle mogelijkheden en ontwikkelingen. “Klanten willen bijvoorbeeld weten hoever ze staan met hun aflossing of wat het restsaldo van hun financiering is”, legt Kreeft uit. “Al die belangrijke informatie geven wij op overzichtelijke wijze.”
Premium service
Ook helderheid wordt bij BMW Group Financial Services heel belangrijk gevonden. De kosten en tarieven zijn altijd duidelijk. “Wij houden niet van kleine lettertjes”, benadrukt Kreeft. “Je wilt als klant geen financiële verrassingen achteraf. Onze verzekeringen zijn daar ook op gericht. Daarom bieden wij drie jaar nieuwwaardedekking bij totaalschade.” Kraakhelder geldt ook voor de staat van de auto na een werkplaatsbezoek. BMW- en MINI-rijders vinden dit heel belangrijk. Altijd onderhoud en reparatie bij een BMW- of MINI-dealer zorgt daarvoor. “Dit doet ons onderscheiden van universele leasemaatschappijen,” zegt Kreeft, “bij wie dit niet altijd gebruikelijk is.” De BMW-leasemaatschappij zorgt overigens ook voor passend vervangend vervoer – uiteraard een BMW of MINI – wanneer de leaseauto in onderhoud is. “Continue mobiliteit is voor ons vanzelfsprekend voor rijplezier.”
BMW Group Financial Services heeft in 2010 weinig last gehad van de economisch roerige tijden. Sterker nog, er was sprake van een toename van elf procent in leasecontracten in Nederland. “Daarmee waren we de grootste aanbieder van operationele leasecontracten van BMW en MINI”, zegt Kreeft niet zonder trots. “Dat komt doordat we zeer tevreden klanten hebben. Uiteraard zijn naast onze aantrekkelijke voorwaarden ook onze medewerkers, die voortdurend leuke nieuwe dingen voor de klanten bedenken, debet aan dit succes. Onze medewerkers zijn klantgericht en zullen er alles aan doen om onze klanten tevreden te stellen.”