De consument verbazen, informeren, ontroeren, inspireren en laten lachen. Iedere dag weer. Dat is wat RTL Nederland wil. CEO Bert Habets vertelt over pioniersdrang, de groei in het digitale domein en talent binden. Zijn lijfspreuk: voor ieder goed idee, is er budget.
Iedere dag de consument boeien door hem te informeren en amuseren. Dat vraagt om een zoektocht waarbij je bewust conventies moet doorbreken. Zoals het ondernemerschap onder medewerkers stimuleren. Want, zo zegt Habets: “Routine is de dood in de pot van innovatie. Het klinkt misschien gek voor een bedrijf waarvan de start pionieren in het kwadraat was, maar we worden ons steeds meer bewust van onze innovatiedrang. We denken scherp na over onze visie, zodat we met een gezonde dosis lef in rap tempo invulling aan goede ideeën kunnen geven die aansluiten bij onze strategie. Ideeën waarin we unieke concepten aan unieke talenten kunnen koppelen, daar ligt onze kracht. Een businessplan is van ondergeschikt belang: als je innovatie op de juiste manier organiseert, kan het snel succesvol zijn.”
‘Als je innovatie goed organiseert, kan het snel succesvol zijn’
Digitaal domein
Het succes van RTL is vooral bekend van tv. Denk aan Big Brother, The Voice en natuurlijk GTST. Recent is daar RTL Z aan toegevoegd. Maar ook op het digitale domein weet RTL wat de consument wil. Zo worden op Videoland series van Nederlandse bodem aangeboden. Exclusief, want later pas op tv. “We zijn al acht jaar bezig om van allround mediabedrijf naar een contentpowerhouse te groeien”, vertelt Habets. “In live entertainment scoren we met de voor Nederland unieke Christmasshow en met Let’s Dance en Gabbers. Ook digitaal ontwikkelen we veel zelf, zoals apps en platformen als Videoland en RTL XL. Achttien maanden geleden hebben we op het gebied van entertainment het grootste en snelst groeiende multi channel network (MCN) in Nederland uit de grond gestampt. Recent is StukTV aangesloten, een club die bulkt van het talent. Samen met hen gaat ons programmabedrijf op zoek naar een extensie op tv.”
Kruisbestuiving
Innovatie komt steeds vaker ook van buiten. RTL Ventures gaat partnerschappen aan met start-ups in specifieke, vaak digitale domeinen en helpt hen door te ontwikkelen. Bijvoorbeeld in de e-healthmarkt waarin RTL samen met KPN optrekt. Daarnaast kiest het type werknemer dat naar Facebook en Google wil steeds vaker voor RTL. “Ons digitale domein is heel breed”, zegt Habets. “Door de programmatic online videosales van ‘SpotX Benelux’ landen hier bijvoorbeeld steeds meer econometristen. Al die specialisten zorgen voor een kruisbestuiving en helpen ons nog succesvoller te worden. Zeker omdat we medewerkers stimuleren om hun ideeën te uiten en mee te werken aan de verfijning van de strategie. Dat zorgt voor een impuls in onze pioniersdrang.”
‘Als je innovatie goed organiseert, kan het snel succesvol zijn’