Perfect gepositioneerd voor zakelijke markt

“We hebben de visie, het portfolio en de innovaties om de zakelijke markt te veroveren”, stelt Erik Swart, de kersverse B2B-director van Samsung Nederland. Dat doel staat niet op zich: Samsung wil een sterke topvijfpositie in de Interbrand Best Global Brands-ranglijst.

Erik Swart is net terug uit Zuid-Korea. Daar heeft hij uitgebreid geconfereerd met B2B-directeuren van andere Samsung-vestigingen. Velen van hen zijn pas onlangs aangesteld. Samen staan ze voor een interessante uitdaging: met Samsung de zakelijke markt veroveren. “Inderdaad”, bevestigt Swart, die begin dit jaar B2B-director voor Nederland werd. “Dit is een internationale uitbreiding van onze corporate strategie. We willen voortborduren op onze reputatie en ons succes in de consumentenmarkt. Op basis daarvan gaan we de zakelijke markt veroveren.”

Trends

Samsung heeft goede redenen om optimistisch te zijn over het verbreden van zijn markt. “Een aantal trends werkt in ons voordeel”, legt Swart uit. “Ten eerste zien we al enige tijd een verschuiving van vaste werkplekken naar mobiele apparatuur. Wereldwijd worden al meer tablets verkocht dan vaste werkplekken. Het gebruik van consumentenelektronica in de zakelijke markt, de zogenaamde consumerization of IT, wordt steeds normaler. Een tweede trend is de zogenaamde convergentie van technologie. We vinden het steeds normaler als uiteenlopende apparatuur als tablets, monitoren, smartphones en bedrijfsprinters probleemloos met elkaar samenwerken.” De derde en zakelijk misschien wel meest ingrijpende trend heet bring your own device. Swart legt uit: “Werknemers zijn mondiger en veeleisender. Bovendien hebben ze duidelijk eigen voorkeuren. Wereldwijd zien we dat werknemers het niet accepteren als hun werkgever bepaalt welke mobiele apparatuur ze moeten gebruiken. Ze willen zelf kiezen. Of beter: ze willen hun eigen mobiele apparatuur ook in de kantooromgeving kunnen gebruiken. Dat geldt zowel voor smartphones als voor tablets.”

Vooral die laatste trend is veelbetekenend voor Samsung. Meer dan vijftig procent van de smartphones die in Nederland over de toonbank gaan, zijn van Samsung. Ook de tablets van Samsung doen het goed en zijn verwikkeld in een nek-aan-nekrace om de Nederlandse toppositie. Elders in de wereld is de situatie vergelijkbaar: op iedere consumentenmarkt doet Samsung het meer dan voortreffelijk. “Dat betekent dus ook dat heel veel werknemers binnen de zakelijke omgeving hun Samsung-apparatuur willen gebruiken.”

Hoofdpijndossier

“Voor ICT-afdelingen vormen al die particuliere apparaten een hoofdpijndossier”, beseft Ben Rodrigo Iglesias, key account manager B2B bij Samsung. “Medewerkers verwachten dat ze met hun favoriete mobiele apparaat niet alleen hun zakelijke mail kunnen lezen, maar ook zakelijke applicaties kunnen gebruiken. Met al die verschillende typen devices en merken, verschillende besturingssystemen en verschillende softwareversies zijn het beheer en de beveiliging voor ICT-beheerders een enorme uitdaging. Daar heeft onze afdeling R&D een oplossing voor ontwikkeld: Samsung For Enterprise (SAFE). SAFE is onze verzamelnaam voor een set securityoplossingen die standaard deel uitmaken van Samsungs mobiele devices voor de zakelijke markt. Daarmee verminderen we de complexiteit voor ICT’ers die onze mobiele devices toegang willen bieden tot het zakelijke netwerk”.

Samsung ontwikkelde SAFE in samenwerking met diverse partners. Zo  ondersteunt SAFE alle policy’s van Microsoft Exchange Servers. “Bijna alles wat je vanaf een vaste werkplek kon, kan hierdoor ook vanaf je smartphone of tablet”, verklaart Rodrigo Iglesias. Minstens zo belangrijk is de vergaande encryptie die SAFE biedt. “We voldoen daarmee zelfs aan de securitynormen van Amerikaanse en Duitse overheden.” SAFE ondersteunt ook verschillende typen VPN-tunneling en is geschikt voor geavanceerde inzet van Mobile Device Management (MDM). Daartoe bood Samsung producenten van MDM-oplossingen toegang tot de eigen technologie. “Daardoor komen er mogelijkheden beschikbaar waarmee ICT-beheerders heel eenvoudig tot op instellingen- en applicatieniveau de zakelijke rechten van smartphonegebruikers kunnen bepalen.” Binnen de diverse MDM-producten kunnen organisaties out of the box meer met een SAFE-device.

SAFE

Samsung gaat SAFE de komende jaren nadrukkelijk in de markt zetten. “We rekenen erop daarmee belangrijke stappen te zetten in de zakelijke markt”, vertelt Swart. “Ook de rest van ons portfolio, bijvoorbeeld op het gebied van mobile printing en displaytechnologie, zal daarvan in de zakelijke markt profiteren.” Bovendien verwacht Samsung daardoor verder te stijgen op de ranglijst van Best Global Brands. “We zijn dit jaar al gestegen naar de negende plaats”, zegt Swart. “Daarmee komt ons doel steeds dichterbij: een topvijfpositie op de lijst van wereldmerken.”

 

‘SAFE maakt veilig gebruik van smartphones en tablets in zakelijke omgeving mogelijk’

Perfect gepositioneerd voor zakelijke markt

Recente stories