Organisatiebesturing draait om data en mensen

Het Amsterdamse databedrijf Hot ITem is met stip op plaats 8 in de Computable 100 binnengekomen en daarnaast door het Nationale Business Succes Award Instituut verkozen tot beste werkgever in de sector organisatieadviesbureaus. Een vaste focus op zowel de IT- als de businessdiscipline en veel aandacht voor ontwikkeling van medewerkers werpen vruchten af. Data is en blijft een goudmijn en de noodzaak om daar informatie van te maken teneinde organisaties beter te besturen wordt het komende decennium steeds belangrijker.

“Wij maken besturing van organisaties mogelijk, we zorgen dat management daadwerkelijk gaat sturen en de prestaties gaat verbeteren.” Algemeen directeur Dick Mecklenfeld stelt de essentie van Hot ITem in één volzin simpel voor, maar achter dit statement gaat een weldoordachte strategie met een goede koers en topspecialisten schuil. Die koers werd al bij de oprichting in 1998 uitgezet; commercieel directeur Rob Honing: “We zagen dat organisatieadviseurs slechts adviseerden en niet implementeerden. Klanten moesten vervolgens een IT-bedrijf inschakelen om hun adviezen in oplossingen te vertalen, maar die twee werelden sloten slecht op elkaar aan. Wij hebben ons bedrijf opgebouwd met aan de ene kant de bedrijfskundige en aan de andere kant de IT-discipline. Door die met elkaar te leren samenwerken in een businesscasegedreven aanpak, kun je klanten echt helpen. Dat hybride karakter is absoluut een USP.”

‘Mensen worden eigenaar van hun carrière en zorgen uiteindelijk zelf voor succes’

Echt het verschil maken

Inmiddels zijn we negentien jaar verder, telt Hot ITem 160 collega’s en positioneert het zich als performance improvement specialist. Honing: “Wij zijn marktleider op het gebied van datawarehousing en business intelligence. We kijken naar de visie en strategie van een onderneming, zodat we de businessdrivers goed in beeld krijgen, dat is voor ons altijd leidend. IT c.q. business intelligence en datawarehousing, zijn slechts middelen in vaak grote projecten. Maar als je niet weet waartoe ze dienen, is er een grote kans dat ze niet aansluiten bij je bedrijfsdoelstellingen. Door bij de business te beginnen, kunnen we de klant écht helpen.”

‘Data’ is hierbij het sleutelwoord. Data om het bedrijf te besturen en te verantwoorden, om innovatie aan te jagen, om te duiden waar verbeteringen kunnen worden doorgevoerd en deze dan ook te monitoren. De bigdatahype heeft volgens Honing veel bijgedragen aan een groter bewustzijn bij organisaties van het belang van data, maar nu is het tijd voor vervolgstappen.

 

Inbedding

Honing: “Heel veel bedrijven hebben geëxperimenteerd en staan nu voor de uitdaging hoe BI, datawarehousing en analytics elkaar versterken en hoe je dit organiseert. Het datawerkveld moet worden ingebed in de organisatie, gedreven door businesscases.”

Volgens Honing laten onderzoeken van trendwatchers zien dat in het komende decennium sterk toenemend in data zal worden geïnvesteerd. Hij voorziet dat een deel van die investeringen naar de aanstaande convergentie van BI, datawarehousing en analytics zal gaan. Daarnaast worden realtime data en artificial intelligence belangrijk, vooral bij organisaties met veel klantcontacten. Datakwaliteit, datagovernance en privacycompliance vragen hierbij gespecialiseerde aandacht. Ten slotte heeft de cloudbeweging ook impact op het datawerkveld.

 

Intrinsieke motivatie

Om dat in goede banen te leiden zijn toppers in het vakgebied nodig, een schaarse beroepsgroep. Daarom leiden eigen seniors (twee derde van de medewerkers) van Hot ITem afgestudeerde hbo’ers en academici met bedrijfskundige of IT-/analytische achtergrond zelf verder op.

Speciaal voor de bancaire sector is het programma ‘Data Strategy Advisor Banking’ ontwikkeld. Door de vele ontslagrondes belanden ook specialisten met een achtergrond in datagovernance en financiële verantwoording op de arbeidsmarkt. Voor voorlopig tien talenten is dit programma beschikbaar. Mecklenfeld: “Zij krijgen een intensieve, achtweekse opleiding. Vervolgens krijgen ze één jaar een ervaren buddy die hen ondersteunt in de way of working van Hot ITem. Die zorgt ervoor dat ze het beste uit zichzelf halen en gefocust zijn op continue verbetering, een van onze belangrijkste kernwaarden.”

Om topkwaliteit te kunnen blijven leveren, moet Hot ITem constant investeren en allerlei zaken faciliteren, maar Mecklenfeld stelt dat intrinsieke motivatie van medewerkers tot verdere ontwikkeling en goede zelfkennis even belangrijk is. Daardoor weten ze waar ze goed in zijn, in welke werksituatie ze het best uit de verf komen en hoe ze in multidisciplinaire teams bij de klant optimaal kunnen samenwerken. Mecklenfeld vat samen: “Mensen worden eigenaar van hun carrière en zorgen uiteindelijk zelf voor succes.”

Organisatiebesturing draait om data en mensen

Recente stories