Op weg naar de gigawattschaal

Op weg naar de gigawattschaal

Verrijst ’s werelds grootste elektrolyser in Rotterdam? Shell verwacht in 2022 een definitieve beslissing te nemen. Uit stroom van wind op zee wil het bedrijf met de 200-megawattelektrolyser groene waterstof maken. Zo werkt Shell toe naar steeds grotere waterstofinstallaties.

Zon en wind zijn de energiebronnen van de toekomst. Als energiedrager gooit waterstof hoge ogen. “Je kunt er overtollige energie in opslaan en het gebruiken als er een tekort aan energie is. Ideaal dus als er te veel of te weinig energie uit zon en wind beschikbaar is”, zegt Ruben van Grinsven, General Manager Integrated Hydrogen Projects bij Shell. “Bovendien biedt waterstof de mogelijkheid om energie te vervoeren naar plekken waar de vraag is. Dat maakt waterstof tot een elegante oplossing, die bijdraagt aan een energiesysteem met netto nul CO2-uitstoot.”

Omgevingsfactoren

Shell werkt al decennialang met waterstof en heeft aandelen in windparken op zee en andere bronnen van hernieuwbare energie die het kan koppelen aan waterstofinstallaties. Toen Shell afgelopen zomer zijn 10MW-elektrolyser in Duitsland opende, was dat de grootste in Europa. “Nu willen we ook een 10MW-installatie bouwen in Emmen, om nieuwe technologieën te testen, en willen we in Duitsland uitbreiden naar een 100-megawattwaterstoffabriek”, vertelt Van Grinsven.
“Bovendien hebben we op de Maasvlakte een 200-megawattelektrolyser gepland, die zal worden aangedreven met de energie uit ons windpark voor IJmuiden. Van Rotterdam zullen we ook weer veel leren, op weg naar de gigawattschaal.”

‘Waterstof is een elegante oplossing voor een schoner energiesysteem’

De keuze voor Nederland is te danken aan de beschikbaarheid van veel wind op de Noordzee en de mogelijkheid om het bestaande gasnet om te bouwen naar waterstof. “Met een uitgebreide industrie en een groot mobiliteitsnetwerk is er in potentie vrij veel vraag”, zegt Van Grinsven.

Commercieel risico

Op drie plekken in Nederland opende Shell waterstofvulpunten voor automobilisten. Het bedrijf is bezig om de toepassingen van waterstof in industrie en transport verder te ontwikkelen. “In Groningen en Drenthe werken we samen met Qbuzz, dat bussen op waterstof laat rijden. Met deze ervaring gaan we tankstations voor vrachtauto’s op waterstof bouwen, waarmee we het vrachtvervoer helpen vergroenen. Shell is een bedrijf dat al veel technische hoogstandjes heeft geleverd”, stelt Van Grinsven vast. “Meestal doen we dat heel stapsgewijs, nu gaat het sneller en is er meer bereidheid om commercieel risico te nemen. Bij Shell heb ik het idee dat we in een goede positie zitten om het verschil te maken.”