Op weg naar Best in Class

Op weg naar Best in Class

‘Onze ambitie is duurzaam succes creëren voor en met klanten, medewerkers en de maatschappij’

Qurius is een Europese top-drie-Microsoft-partner met IT-oplossingen voor middelgrote ondernemingen. Het bedrijf heeft 850 medewerkers, een omzet van 120 miljoen euro en is actief in zes Europese landen. Qurius wil de wereld een beetje beter maken. De boodschap is duidelijk: Create sustainable success!

Qurius wil Best in Class zijn en CEO Leen Zevenbergen legt uit wat dat precies inhoudt: “Best in Class zijn, betekent dat je in de sector waar je je in bevindt het best presteert. Je kijkt naar je concurrenten, kiest daar de beste uit en vervolgens zorg je ervoor dat je beter wordt dan dat betreffende bedrijf. Je laat je inspireren door je klanten en de maatschappij en gaat uit van eigen kracht. Ikzelf denk bijvoorbeeld dat het heel logisch is om Best in Class te willen zijn, maar dat is blijkbaar niet voor iedereen gesneden koek. Dit zou de ambitie van elk bedrijf moeten zijn, speciaal in onze sector, de IT. Het is namelijk het beste middel om als bedrijf duurzaam succesvol te zijn. De eerste stap die je moet nemen, is om te kijken naar het gemiddelde in de sector: hoeveel verkoop per medewerker? Winstpercentage? Wat is de klanttevredenheid? Reputatie? Je moet dus beginnen met meten hoe je het doet ten opzichte van het gemiddelde. Het is al beangstigend voor een heleboel mensen dat je mogelijk gemiddeld bent of zelfs slechter dan het gemiddelde. Ik wil weten waar ik sta en dan doe ik er wat aan.”

Hoge doelen

Zevenbergen vindt dat je in een markt die zeer competitief is, de beste moet willen zijn: “De mensen die heel goed zijn binnen een bedrijf vinden dit fantastisch, de middelmatigen vinden het eng. De mensen die goed zijn willen zich omringen met andere talenten, want dan krijgen ze betere projecten en wordt er goed verdiend. Dan gaat alles ineens een stuk beter. Wij willen door onze klanten gezien worden als een bedrijf dat beter is dan onze concurrenten. Ik houd van die scherpe randjes aan een bedrijf; het is heel inspirerend voor goede mensen als je wilt grijpen naar hoge doelen. Wij spelen een wedstrijd en die wil ik winnen! Wij zijn de grootste in Nederland op ons gebied en horen bij de top in Europa. Dan moeten we ook de ambitie hebben om de beste te willen zijn. Mensen komen hier werken omdat ze moeilijke, mooie projecten willen realiseren.” Zevenbergen verwoordt de visie van Qurius op het gebied van duurzaamheid als iets langdurigs, gericht op de lange termijn: “Hoe zorgen wij ervoor dat dit bedrijf over tien jaar nog bestaat? Duurzaam wordt vaak gezien als ‘Groen’, maar dat is maar één aspect. Er zijn drie P’s: People, Planet, Profit. Als we geen profit hebben, dan hebben we geen bedrijf. Wij propageren dat je mensen aanstuurt op wat ze opleveren en dat je ze zelfstandigheid geeft. Goede mensen moet je aanspreken op hun output in plaats van op hun input.”

Vertrouwen en geduld

Hoe een en ander in de goede richting te krijgen, ook op Europees niveau, vat Zevenbergen als volgt samen: “Wij hebben stevige ambities waar we hard aan werken. Erg belangrijk is het maken van keuzes voor duurzaamheid, markten en technologie. Wij hebben ons sterk verbonden aan Microsoft als technologiepartner. Wij hebben honderden gecertificeerde specialisten in huis en trekken samen met Microsoft op in de Europese markten. Binnenkort komen de Europese Microsoft-managers zelfs twee dagen bij elkaar in het Qurius Inspirience Center in Zaltbommel. Ik zie het als mijn taak om samenwerken in Europa met al die verschillende culturen op alle fronten te versterken. Wij moeten samen met onze partners Best in Class gaan invullen en waarmaken. Je moet veel vertrouwen en geduld hebben, dilemma’s oplossen. Wat we nu vastberaden inzetten, moet over drie jaar duidelijk en meetbaar resultaat opleveren.” Het komt aan op inspirerend leiderschap en consequente uitvoering van plannen volgens Leen Zevenbergen: “Ik heb mijn hele leven met IT-medewerkers gewerkt. Hoe beter ze zijn, hoe eigenwijzer en hoe leuker en des te moeilijker te managen. Het inspireren van een bedrijf kost ongelooflijk veel energie en dat moet van de leiders komen. Leiderschap houdt in dat je voor de troepen uitloopt en het voorbeeld geeft. Voor mij is niets belangrijker dan de klant. Ik zie elke dag klanten in heel Europa. Daarmee geef ik het voorbeeld. Als ik heel goed voor mijn klanten zorg en ook heel goed voor mijn medewerkers, dan zal ook de aandeelhouder heel tevreden zijn. Met klanten praat ik veel over duurzaamheid. Bedrijven die met een duurzame gedachte worden geleid zijn bestendige bedrijven die voor alle stakeholders waardevol zijn. We hebben in ons visiedocument helder beschreven hoe wij duurzaamheid invullen.”