Op koers naar een duurzame toekomst

ENVIEM is al decennialang een vaste waarde in de wereld van mobiliteit en energie. Maar achter vertrouwde merken als TinQ, Gulf en Hezelaer Energy voltrekt zich een stille revolutie. Waar ooit liters brandstof de enige drijvende kracht waren, draait het vandaag ook om kilowatturen, data en klantbeleving.

Op koers naar een duurzame toekomst

“We bewegen van oliebedrijf naar energiebedrijf”, zegt CEO Erik Aaftink. “Dat doen we stap voor stap, met een duidelijke richting en een lange adem.” Hij geeft samen met CFO Erwin Meijer leiding aan een organisatie die midden in de energietransitie staat. ENVIEM is geen nieuwkomer: het bedrijf heeft diepe wortels in de brandstofdistributie en ontwikkelt zich razendsnel tot een veelzijdige speler die investeert in duurzame energie, laadinfra en innovatieve klantconcepten. “Het mooie van deze organisatie”, zegt Meijer, “is dat we de wendbaarheid van een familiebedrijf combineren met de slagkracht van een landelijke en internationale speler. Dat maakt ons snel en flexibel.”

‘Klanten die een energiecontract afsluiten krijgen extra korting als ze bij ons tanken of laden’

Omslag
Het omslagpunt kwam enkele jaren geleden. De markt voor fossiele brandstoffen stabiliseerde, terwijl de vraag naar elektrisch laden, zonne-energie en energiebeheer groeide. ENVIEM zag het niet als bedreiging, maar als kans. “We hadden de infrastructuur, de kennis en het netwerk al”, zegt Aaftink. “Wat we nodig hadden, was de durf om het model om te bouwen.”
Die omslag kreeg concreet vorm met de overname van Hezelaer Energy, het Eindhovense energiebedrijf dat actief is in duurzame energieoplossingen voor bedrijven en stroom en gas voor consumenten. “Hezelaer bracht ons nieuwe kennis, technologie en vooral een andere manier van denken”, vertelt Meijer. “Waar wij traditioneel vanuit logistiek en retail dachten, denken zij in datastromen en klantverbruik. Dat vult elkaar perfect aan.”

Transitie versnellen
In dit kader komt ENVIEM binnenkort met een bijzonder initiatief. Aaftink: “Klanten die bij ons een energiecontract afsluiten krijgen extra korting als ze bij ons tanken of laden. Wij zijn voor zover ik weet de enige die dit aanbieden. We willen hiermee een bijdrage leveren aan de transitie naar schone energie.”
ENVIEM werkt daarnaast ook hard aan het verkleinen van de eigen footprint. Zo lukt het om ieder jaar meer liters te vervoeren met minder brandstof. De chauffeurs van de tankwagens worden via een app gecoacht in hun rijgedrag en met behulp van AI worden de meest efficiënte transportschema’s opgesteld. Daarnaast is het concern druk bezig om zijn tankstations uit te rusten met zonnepanelen. Aaftink: “Het gaat nu om een eerste serie van 55 tankstations die voor 20 tot 25% gaan voorzien in de eigen energiebehoefte. Dat is aanzienlijk, want die tankstations zijn erg energie-intensief. We zijn nu ook de batterijsector aan het onderzoeken. Deze sector is sterk in ontwikkeling en ik sluit niet uit dat we ook hierin sterk gaan groeien.”
Deze strategie van het nauwlettend in de gaten houden van ontwikkelingen wordt breed doorgevoerd. Zo stelt Aaftink dat dit ook geldt voor de inzet van snelladers: “We bieden onze klanten gemak en een uiterst lage prijs dicht bij huis. De ontwikkelingen op het gebied van snelladers gaan nu heel snel. Zodra de tijd hiervoor rijp is, gaan wij deze laders ook bij onze stations introduceren.”

Verbinding
ENVIEM zoekt nadrukkelijk de verbinding met de samenleving. Via partnerships met voetbalclubs toont het bedrijf zijn lokale betrokkenheid. Zo heeft het sponsorcontracten afgesloten met een aantal professionele clubs, vooral in de grensregio. Meijer: “Zij gebruiken apps om veelvuldig in contact te komen met hun fans en dit is voor ons een mooi kanaal om die mensen te bereiken met onze propositie. Deze bestaat uit een combinatie van energiecontract, laden en tanken, waarbij een deel van de opbrengsten terugvloeit naar hun club in de vorm van een variabele sponsorbijdrage.”
Er is gekozen voor clubs in de grensregio, omdat ENVIEM vooral in dat deel van het land extra inspanningen wil leveren. Aaftink: “De reden is duidelijk: we willen mensen stimuleren om vooral aan deze kant van de grens te tanken.”

Waarde toevoegen
De komende jaren wil ENVIEM zijn positie als energiebedrijf verder versterken. Investeringen in laadnetwerken, zonne-energie en innovatieve energiediensten staan hoog op de agenda. Maar Aaftink benadrukt dat groei nooit een doel op zich is. “Het gaat ons niet om groter worden, maar om beter. We willen waarde toevoegen – voor klanten, medewerkers én de samenleving.”
Dat vraagt visie en discipline. Meijer: “Je moet koersvast blijven, ook als de omstandigheden veranderen. Daar helpt onze structuur als familiebedrijf enorm bij. We kunnen rustig bouwen, zonder elke week uit te hoeven leggen waarom we iets doen.”
Aaftink knikt instemmend. “We staan aan het begin van een nieuw hoofdstuk”, besluit hij. “De komende jaren zullen bepalend zijn voor hoe Nederland omgaat met energie, mobiliteit en duurzaamheid. ENVIEM wil daar niet alleen in meebewegen, maar mede richting aan geven.”

Recente stories