Als oudste, onafhankelijke Nederlandse private bank ondersteunt Van Lanschot Kempen al bijna drie eeuwen generaties van familiebedrijven bij het ondernemen. “De relatie met, en kennis van, familiebedrijven is onderdeel van ons DNA”, zegt Mark Buitenhuis, Managing Director Private Clients Regions bij Van Lanschot Kempen. “Een bedrijfsoverdracht komt vroeg of laat bij een ondernemer ter sprake. Vanuit de praktijk weten we dat een groot deel van de familieondernemingen met dit zakelijk én emotioneel ingrijpende traject bezig is.”
‘Dat een bedrijf wordt overgedragen aan de kinderen,
is geen vanzelfsprekendheid meer’
Rust
“We zien dat families er eerder en opener over praten dan in het verleden. Er is vaak sprake van onuitgesproken verwachtingen. Tijdig het gesprek voeren over bedrijfsoverdracht en verwachtingen expliciet maken, geeft rust binnen het bedrijf en de familie”, zegt Yanka Ditewig, Director bij Van Lanschot Kempen. Zij ziet in de markt ook verschillende opties van eigendomsoverdracht. “Natuurlijk is het mooi als het bedrijf kan worden overgedragen aan de kinderen, maar dat is tegenwoordig geen vanzelfsprekendheid meer. Ook samenwerking met private equity of een strategische verkoop wordt meegenomen in de overweging wat past in de volgende fase van het familiebedrijf.”
Kennis en netwerk delen
“Onze adviserende rol is breder geworden”, geeft Buitenhuis aan. Het zijn niet alleen de eigen specialisten die bij dat advies een rol spelen. “We zetten nadrukkelijk ons klantennetwerk in. Zo koppelen we een ondernemer met vragen aan een partij die een vergelijkbaar traject al doorliep.” Buitenhuis benadrukt daarbij dat familiebedrijven graag contact hebben met andere familiebedrijven.
“Naast advisering faciliteren we ook onderzoek naar het familiebedrijf. Zo sponsoren we de leerstoel Familiebedrijven en Eigendomsdynamiek van prof. dr. Marta Berent-Braun aan Nyenrode Business Universiteit. Samen met Nyenrode en RSM I Assurance I Tax I Consulting publiceren we op 23 mei het onderzoek ‘Eigendomsoverdracht van familiebedrijven’ in boekvorm. Het onderzoek levert mooie inzichten op”, zegt Ditewig. “Door dit soort initiatieven brengen we marktkennis en onze eigen jarenlange ervaring bij elkaar. Want net als onze klanten denkt ook Van Lanschot Kempen over generaties heen. We delen onze kennis graag met familiebedrijven. Daarom geven we het boek gratis weg aan de eerste tweehonderd ondernemers met een familiebedrijf die zich aanmelden. ”
Scan hiervoor de QR-code in het magazine of ga naar www.vanlanschotkempen.com/familiebedrijf
‘Onze klanten denken in generaties’
- EW | Top 200 familiebedrijven 2024
- Mels Dees
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel