Systemen die zich aanpassen aan de gebruiker maken Het Nieuwe Werken echt mogelijk. Ieder bedrijf heeft echter specifieke wensen en eisen. Aastra Telecom biedt trendy, werkbare toepassingen met toegevoegde waarde. Deze maken hoge kwaliteit videoconferencing toegankelijk, laten applicaties vlekkeloos werken en geven spraaktoepassingen prioriteit.
“We hebben klanten met traditionele PBX-toestellen in hun eigen tempo laten migreren naar Call Manager, die bijvoorbeeld met Lync gecertificeerd is. Zonder extra uitgaven voor machines. We beschermen op die manier hun investering.” Het is, aldus Martin Roeffen, Managing Director van Aastra Telecom Netherlands, de ultieme manier om ‘return on investement’ te behalen. Dat de specialisten van Aastra de vele verschillende telecomwensen en -eisen van klanten kunnen ondersteunen, is een logisch gevolg van de kennis en de bedrijfspolicy die de organisatie de afgelopen dertig jaar heeft opgebouwd. Binnen de Benelux heeft de organisatie een marktaandeel van bijna twintig procent en een eerste positie in de zakelijke markt. Ook wereldwijd is Aastra Technologies Limited een flinke speler. De in het Canadese Toronto in 1983 opgerichte organisatie komt vanuit de aerospace en verlegde in de loop der jaren de corebusiness volledig naar het ontwikkelen en verkopen van telecommunicatieoplossingen die toegang verlenen tot communicatienetwerken. De organisatie is beursgenoteerd in Toronto, telt 2.400 medewerkers, is in meer dan 150 landen aanwezig en heeft wereldwijd meer dan 50 miljoen geïnstalleerde lijnen. Met 56 positief afgesloten kwartalen achter zich heeft Aastra een financieel sterke positie. Aastra levert zijn oplossingen en diensten via directe en indirecte verkoopkanalen, telecombedrijven en vooraanstaande telefoonmaatschappijen in Noord-Amerika, EMEA, CALA en het ASIAPAC-gebied.
Problemen voorkomen
Aastra biedt een uitgebreid portfolio van maatwerkoplossingen voor unified communications, van geavanceerde telefooncentrales voor midden- en kleinbedrijf tot volledig schaalbare oplossingen voor de grootzakelijke markt. De sterke focus op open standaarden maakt dat mensen en organisaties efficiënter kunnen communiceren en samenwerken. “Aastra staat vooral voor gemak. Dat geldt zowel voor het gebruik als voor het onderhoud, maar zeker voor de ‘roll-out’ van VoIP-systemen. In dat laatste traject ontstaat vaak een strijd tussen de mensen van de IT en de ICT. Die kunnen wij beslechten, niet alleen qua architectuur vanwege onze open standaarden of omdat applicaties of datacenters van concurrerende leveranciers geen probleem zijn, maar vooral door een nieuw uniek en gepatenteerd programma. Niemand hoeft meer naar elkaar te wijzen, omdat wij exact kunnen traceren waar de knelpunten in het IP-netwerk zitten en hoe deze op te lossen zijn.” Roeffen doelt hiermee op AQaaS, het Aastra Quality as a Service-programma, dat exclusief voor Aastra is ontwikkeld voor het identificeren en lokaliseren van VoIP-knelpunten binnen het datanetwerk. De ‘Quality of Analysis’ en de ‘Quality of Diagnosis’ traceren de kleinste afwijkingen, op componentniveau. “Het belang van AQaaS is groot. Vooral als je weet dat rond de zeventig procent van de negatieve ervaringen met VoIP niks met het VoIP-systeem te maken heeft, maar met de randactiviteiten, zoals de implementatie, de configuratie of het gebruik. De hoge precisie van onze meettechnologie maakt het mogelijk zelfs latente, nog niet hoorbare verstoringen aan het licht te brengen. Zo zijn zelfs toekomstige problemen te voorkomen. Bovendien behoren troubleshootings die weken of zelfs maanden duurden tot het verleden. We praten nu over uren of dagen. Reken maar uit wat dit betekent voor een grote organisatie waarvoor het datanetwerk bedrijfskritisch is.”
Maximaal rendement
De hoeveelheid koppelingen met datanetwerken stijgt en ook de integratie met Twitter, Facebook en LinkedIn moet vlekkeloos verlopen. Juist nu er steeds meer uit de cloud komt, blijkt het eigen netwerk vaak een bottleneck. “Dat laatste stukje is zeer bepalend. Die racewagen heeft een traject voor 95% fantastisch afgelegd en moet op het einde over een onverhard karrenspoor.” Daarmee benadrukt Roeffen het belang van open standaarden. “We willen geen vendorlock-in creëren waardoor afhankelijkheid ontstaat. Bij ons kun je losse componenten kopen en daarmee schuiven. IP is om te communiceren en de gebruiker bepaalt op welke manier. Als medewerkers aangeven dat ze bedrijfsmatig net als privé instant messaging, presence en video willen gebruiken, dan sluiten we dat probleemloos aan op een bedrijfsnetwerk. We maken communicatie weer persoonlijk.”
Waar veel organisaties door alle technische ontwikkelingen op spraakgebied ook tegen aanlopen, is dat Wifi geschikt is voor data, maar minder voor spraak. “Nu veel mensen met tablets lopen en voice en data over eenzelfde netwerk moeten, gaat de spraakkwaliteit achteruit. Wij gebruiken datzelfde netwerk, maar maken er Wifi met DECT van. Je hebt een netwerkstekker en klikt het nieuwe basestation erin. Wifi blijft, DECT wordt toegevoegd en zo heeft spraak weer een hoge kwaliteit.” Aastra loopt vooraan in het bruikbaar maken van applicaties voor bestaande toepassingen. “Medewerkers kunnen met onze applicatie op ieder willekeurig moment deelnemen aan een videoconference, ook met een smartphone én onderweg. We weten dat het ondernemers en investeerders maximaal rendement oplevert als wij het ze zo gemakkelijk mogelijk maken. Daar hebben we allemaal baat bij.” Klanten kunnen de producten van Aastra eerst testen. “We bouwen graag vertrouwen op door naar de klant te kijken en aan te sluiten op wat hij aankan en nodig heeft. Het is het sharingconcept, en klantentrouw zien we als een compliment.”