Ondernemerschap stimuleren bij technische professionals

Ondernemerschap stimuleren bij technische professionals

‘Ervaren, hoog opgeleide, technische professionals die ondernemend kunnen denken’

Sociale innovatie. Zo noemt CEO Thijs Manders van TMC Group het bijzondere businessmodel van zijn bedrijf. Medewerkers hebben de zekerheid van een vast contract, maar werken als zelfstandig opererende ondernemers bij een klant. “Werkondernemerschap zit in ons DNA.”

Consulting & Engineering company TMC Group is een kennishuis dat projectmatig medewerkers inzet bij verschillende klanten. Opdrachtgevers zijn vooraanstaande bedrijven binnen de profit- en non-profitsector. In de afgelopen tien jaar groeide het bedrijf uit tot meer dan vijfhonderd medewerkers. Kenmerkend is dat deze medewerkers allemaal in vaste dienst zijn bij TMC. CEO Thijs Manders praat liever niet over medewerkers, maar over werkondernemers. “Ons businessmodel zorgt ervoor dat klanten niet alleen een zeer hoog opgeleide professional krijgen, maar ook iemand met ondernemerschap in zijn genen. Het grote voordeel daarvan is dat onze mensen gewend zijn om goed te communiceren en beter in staat zijn om zaken over verschillende disciplines heen af te stemmen.” Die combinatie van kennis en ondernemerschap wordt bij TMC Group werkondernemerschap genoemd. Een businessmodel waar Manders trots op is.

 

Personal coaching

Het werkondernemerschapsmodel bestaat uit een vijftal elementen. Het eerste element is een langdurige arbeidsrelatie. Manders: “Onze mensen zijn bij ons in vaste dienst. Dat wil niet zeggen dat ze jarenlang op hetzelfde project hoeven te zitten, maar het betekent ook niet dat het eind van een project het eind van het dienstverband inhoudt. Die zekerheid van een vast contract stimuleert de medewerkers enorm.” Het tweede element van het model is de individuele winstdeling. TMC Group deelt het verschil tussen de kosten en opbrengsten van de werknemers met de mensen zelf. “Ieder personeelslid deelt in de marge die wij realiseren. Naast een goede basisbeloning kan een medewerker een hogere bonus ontvangen naarmate hij meer productiviteit oplevert. Niet alleen wakkert dat een drive aan bij mensen; het creëert ook een gevoel van ondernemerschap.”

Daarnaast kent het model persoonlijke carrièrecoaching voor de werkondernemers. TMC richtte daarvoor een aparte divisie op: TMC Career Development. “Iedere medewerker heeft een personal coach die in een-op-eengesprekken helpt om zijn ondernemende gedrag te verhogen. Daarnaast investeren we in het trainen van soft skills. Dat resulteert onder meer in betere communicatie met de klant.” Op dit moment zijn er zo’n vijftien coaches die de vijfhonderd medewerkers van TMC ondersteunen. “Binnenkort gaan we onze kennis en ervaring op dit gebied bundelen in een TMC Academy.” Hoewel de Academy in eerste instantie gericht is op de werkondernemers van TMC, kan Manders zich voorstellen dat op termijn de diensten ook beschikbaar worden gesteld aan klanten. De aanpak van TMC valt namelijk op, merkt Manders. “Klanten vinden het prettig om te merken dat technische professionals ondernemerschapskwaliteiten en goede communicatieve vaardigheden laten zien.”

 

Businesscellen

Het werkondernemerschapsmodel is gestoeld op de businesscellen van Eckhart Wintzen (BSO). Bij TMC betekent dit dat de businesscellen zijn georganiseerd rondom competenties, zoals technische software, mechatronica, fysica, elektronica en chemie. In totaal kent TMC elf van dit soort businesscellen. “Er werken vijftig tot tachtig mensen in een businesscel. Zij hebben allemaal dezelfde technische achtergrond. In die cellen worden de werkondernemers actief betrokken bij het beleid. Ze praten mee over de visie en strategie van hun businesscel.” In de praktijk ziet Manders dat er steeds meer vraag komt naar celoverstijgende oplossingen, waarbij mensen van verschillende businesscellen op een project worden gezet. Ook hierin spelen de werkondernemers zelf een grote rol. “We geven ze veel verantwoordelijkheid en daardoor krijgen mensen plezier in hun werk. Die passie is de ziel van onze onderneming.”

Het laatste element van het werkondernemerschapsmodel is het Entrepreneurial Lab, waarin ondernemend gedrag gestimuleerd wordt. “In dat lab lopen momenteel verschillende projecten. Zo zijn we bezig met een verdiepingsslag van het werkondernemerschapsmodel. Daarvoor hebben we een Europese subsidie gekregen”, meldt Manders trots. “Het Ministerie van Sociale Zaken geeft daarmee aan dat dit model een nieuwe manier van werken en leven inhoudt. Dat vind ik een compliment.” Ook kunnen werknemers uit verschillende businesscellen in het Lab samenkomen om concrete producten te ontwikkelen. Wanneer daar een product met marktpotentie uitkomt, geeft TMC de medewerkers de kans om daarmee de markt op te gaan en een eigen onderneming op te zetten. “Wij leggen hen geen strobreed in de weg; ondernemerschap is immers de overtreffende trap van werkondernemerschap.”

 

Gouden combinatie

Klanten merken de gevolgen van het businessmodel van TMC Group. Het stimuleren van ondernemerschap bij technologische professionals levert buitengewoon gemotiveerde werkondernemers op die zich kenmerken door een heel goede mentaliteit. “We horen van klanten dat ze meer plezier hebben in hun werk, makkelijker communiceren en plezierige mensen zijn om mee te werken.” Een zeer hoog opgeleide professional die ondernemend kan denken, is een gouden combinatie, volgens Manders. “Ondernemen op de vaste payroll is eigenlijk ondernemen met louter de lusten en niet de lasten.”