Ondernemen met oog voor mens en milieu

Koopman voelt een sterke plicht om goed te zorgen voor zowel klanten als medewerkers. Het zit diep verankerd in het DNA van de logistiek dienstverlener, zeggen Karolien Pouwels-Koopman, een van de aandeelhouders, en CEO Willem Prinsen.

Toen Siebe Koopman in 1923 voor zichzelf begon, kon hij niet voorzien dat zijn bedrijf zich zou ontwikkelen tot een van de grootste logistiek dienstverleners in de Benelux, met meer dan 1200 medewerkers. Toch handelt Koopman ook anno 2021 nog altijd in de geest van de oprichter, zegt Karolien Pouwels-Koopman. “Siebe bracht melk naar de melkfabriek. Na de oorlog ging hij bouwmaterialen vervoeren en in de jaren zestig kocht hij de eerste autotransporter. Steeds pakte hij nieuwe kansen. In feite doen we dat nog steeds.”

‘De wereld van de mobiliteit is enorm in beweging en daar springen wij op in’

Ontzorgen

Willem Prinsen legt uit dat Koopman toonaangevend is in twee takken van sport: alles wat te maken heeft met logistiek in de automotivebranche en cargo logistics. “De wereld van de mobiliteit is enorm in beweging. We zien dan ook zeker kansen voor de toekomst, bijvoorbeeld in de markt voor gebruikte auto’s. Wij vervoeren die auto’s niet alleen, maar knappen ze op, poetsen ze en zorgen dat ze op de website komen. Met die remarketingservices onder één dak ontzorgen we autofabrikanten, importeurs en dealerbedrijven.”

Vierde generatie

Oog hebben voor de historie betekent ook oog hebben voor de wereld om je heen. “Dat is wat mij ook zo aanspreekt aan een écht familiebedrijf”, zegt Prinsen. “Het draait niet om winst op korte termijn, maar om continuïteit, kwaliteit en aandacht voor klanten en medewerkers en de wereld om ons heen. Ik ben altijd in gesprek met de familie Koopman; de lijntjes zijn kort en dat is een prettig gevoel.”

Eind vorig jaar werden de aandelen van het bedrijf overgedragen aan de vierde generatie. Een mooie aanleiding om de familiewaarden weer eens expliciet op papier te zetten. Pouwels-Koopman: “We zijn ondernemers met oog voor mens en milieu. Daarom hebben we ook aandacht voor mvo en duurzaamheid. We moeten de aarde immers goed achterlaten voor de volgende generaties. Dat betekent aandacht voor innovatie, kansen pakken en bijvoorbeeld mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk hebben. Dat zit in het DNA van het familiebedrijf. Het is mooi om te zien dat je die betrokkenheid weer terugkrijgt in de vorm van loyale en gedreven medewerkers.”