Nieuwe kansen dankzij energietransitie

Vopak is als Nederlands bedrijf wereldleider in onafhankelijke tankopslag. Het slaat uiteenlopende producten op voor een groot aantal industrieën. CEO Eelco Hoekstra vertelt over het belang van de energietransitie, digitalisering en de kracht van samenwerking.

Nieuwe kansen dankzij energietransitie

In 1616 vulden voorgangers van Vopak de Amsterdamse pakhuizen met thee en specerijen. Nu beschikt de multinational over terminals aan de belangrijkste vaarroutes en slaat het vloeibare chemicaliën, gassen en olieproducten op. “Allemaal vloeistoffen die een cruciale rol spelen in de economie en het dagelijks leven van mensen”, zegt Hoekstra. “We nemen onze verantwoordelijkheid voor een veilige op- en overslag dan ook uitermate serieus.”

Energietransitie

Vopaks portfolio is flink aan het verschuiven. “Het belang van gas en chemie neemt toe”, zegt Hoekstra. “Ook ben ik ervan overtuigd dat elektriciteit uit hernieuwbare bronnen het best kan worden opgeslagen en getransporteerd als vloeistof. We werken momenteel aan oplossingen voor de infrastructuur van waterstof en alternatieve scheepsbrandstoffen als ammonia. Zo benutten we niet alleen de kansen die de energietransitie biedt, maar geven haar ook een impuls.”

‘Industriële infrastructuur is onmisbaar in de energietransitie’

Vopak heeft flink geïnvesteerd in de digitalisering van zijn kernprocessen. “Niet door een derde partij in te huren, maar door zelf onze software te bouwen”, zegt Hoekstra. “Dit heeft een innovatief platform opgeleverd waar Vopak met recht trots op mag zijn. De software draait nu op 15 van onze 66 terminals; over anderhalf jaar moet het wereldwijd uitgerold zijn. Digitalisering heeft onze veiligheid, efficiëntie en service voor onze klanten verder geoptimaliseerd. We plukken hier nu al de vruchten van.”

Samenwerking

Onlangs sloten Vopak en chemiebedrijf DOW een overeenkomst voor strategische samenwerking in de VS. “Zo’n deal krijg je alleen als er veel vertrouwen is”, zegt Hoekstra. “Ik zie dit als bevestiging dat we transparant communiceren naar alle stakeholders: klanten, medewerkers, banken en aandeelhouders, maar ook overheden en inwoners. De gedachte hierachter is simpel: we moeten met elkaar samenwerken, nu en op de lange termijn. Die positieve mindset heeft ons bedrijf al meer dan vier eeuwen succes gebracht.”

Recente stories