adscience werkt data-driven en omnichannel. Hoe meer data, hoe beter er kan worden gestuurd op resultaat. Daarvoor heb je een doel nodig om naartoe te werken, aldus Peter. “Zonder doel kun je niet optimaliseren. Bij branding is dit meestal naamsbekendheid. Dit is een indirect doel dat lastig te meten is. Bij de performance gaat het om verkopen. Die zijn direct te meten en daarmee kun je veel makkelijker optimaliseren.” Volgens hem verklaart dit waarom veel klanten komen uit de hoek van e-commerce en e-tail. Voorbeelden zijn Cambridge Weight Plan, Kamera Express en BinckBank. Mediabureaus die gebruikmaken van adscience zijn onder meer Abovo Media, Nieuwe Koffie en Havas Media.
Transparant en relevant
Peter stipte al aan dat mediabureaus en adverteerders die kiezen voor ORTEC | adscience controle hebben en houden over hun data. “Ondernemingen krijgen daar meer aandacht voor. Ze willen weten wat er met hun data gebeurt, maar de grote spelers geven daar geen inzicht in en houden het leerproces voor zichzelf. Het zijn walled gardens, gesloten systemen.” Langzaam maar zeker ontstaat een tegenbeweging om de transparantie te vergroten. Peter is daar voorstander van. “We hebben transparantie heel hoog in het vaandel staan. Marketing is een wereld van gekke, ondoorzichtige geldstromen. Veel partijen halen daar hun bestaansrecht uit, maar wij geloven in een transparante wereld waarin dat niet meer kan.” Hij noemt wetgeving, bijvoorbeeld op het gebied van privacy, die bijdraagt aan meer transparantie. “Zo wordt het spel transparanter en eerlijker. En dan wint het beste algoritme. Die strijd gaan wij met veel vertrouwen aan.”
Een doel voor de toekomst is dat elke boodschap die een consument te zien krijgt echt relevant is voor hem of haar. In vergelijking met een paar jaar terug is er al heel veel verbeterd, aldus Peter. “Adverteerders kunnen in het systeem bijvoorbeeld aangeven dat zij alleen lokaal willen adverteren. En als we weten dat een consument een bepaald product heeft gekocht, dan krijgt hij daar geen advertentie meer voor te zien. Vaak weet je dat niet.” Hier valt nog een wereld te winnen. “Je kunt nu wel een adblocker installeren, maar dan krijg je helemaal niets meer te zien. Het is nul of één, alles of niks. Dan missen consumenten ook wat wel relevant is voor hen. De adverteerder profiteert net zo goed als zijn boodschap alleen terechtkomt bij mensen die belangstelling hebben voor zijn product. Het kost minder euro’s en de conversieratio gaat flink omhoog. Het gaat om de effectiviteit van elke euro die in een campagne gaat. Die willen we continu verbeteren.”
Helpt jouw online advertentie euro effectief te besteden
Nederlandse technologie voor effectief online adverteren
- Emerce 100 - 2018
- Olaf Boschman
- Fjodor Buis
- Download artikel