“In 2008 reden alle directeuren nog in een SUV – ik ook. Wij dachten: dit moet anders, en introduceerden als een van de eersten in 2010 elektrische auto’s. We zaten toen nog op een CO2-uitstoot van 200 gram per kilometer, nu al op 80”, vertelt Jan Baljeu, Algemeen Directeur.
Friesland Lease was ook een pionier in groengas en leasefietsen, zegt Mirjam Marinus, Commercieel Directeur. “Op een meeting van leasemaatschappijen twaalf jaar geleden kwamen wij met het idee van de leasefiets. ‘Doe dat maar lekker in Friesland’, was de reactie. Maar inmiddels zijn wij marktleider en vind je de leasefiets overal.”
‘Het is niet alleen leuk om met duurzaamheid bezig te zijn; het is ook een businessmodel’
Ondernemers inspireren
“Het is onze droom om mobiliteit schoner, leuker en vitaler te maken. Het geeft ons energie om ondernemers te inspireren bij hun duurzame ontwikkeling. En via onze events maken onze klanten gebruik van ons netwerk”, licht Marinus toe.
Slim laden
Een van de oplossingen waar Friesland Lease aan werkt is het nivelleren van de netwerkbelasting door elektrische auto’s op te laden op het moment dat er stroom in overvloed is, wat het goedkoper maakt. Op dit moment worden aansluitpunten bij de eigen medewerkers thuis aangelegd, waarna het project verder zal worden uitgerold. “Dan levert het klanten ook nog geld op. Het is niet alleen leuk om met duurzaamheid bezig te zijn; het is ook een businessmodel”, stelt Marinus.
Kiezen voor duurzaamheid
“Duurzaamheid is veel meer dan een paar elektrische auto’s leveren”, legt Baljeu uit. “Wij willen onze klanten inspireren om de volgende stap te zetten in verduurzaming en hen helpen bij het formuleren van beleid.”
Friesland Lease brengt dat zelf ook in praktijk door behalve aan een ISO 9000-norm, ISO 27001, ook te voldoen aan de MVO- en CO2-Prestatieladder. Het bedrijf is daarbij op weg naar het hoogste niveau (5), waarbij ook de impact in de keten wordt meegewogen. Daarmee onderscheidt Friesland Lease zich van de heel grote leaseorganisaties, stelt Baljeu. “Wij zijn een leuk bedrijf met veel persoonlijke aandacht voor klanten die kiezen voor duurzaamheid. Wij groeien niet voor niets elk jaar harder dan de markt.”
- MT1000-2023
- Arthur Lubbers
- Charles Poorter
- Download artikel