Misschien wel het duurzaamste bandenmerk

In de wereld van autobanden neemt Apollo Tyres een opvallende plaats in. De grootste bandenproducent van India staat bekend om haar vooruitstrevende duurzaamheidsbeleid. Met name op het gebied van CO2-reductie, wastemanagement en social responsibility. We spreken Manfred Rudolf, Sustainability Manager binnen Apollo Tyres Europe.

Misschien wel het duurzaamste bandenmerk

Vredestein en Apollo Tyres

Apollo Tyres voert twee internationale merken: Apollo Tyres en Vredestein Tyres. Naast India heeft Apollo Tyres fabrieken in Nederland en Hongarije en worden de banden in meer dan honderd landen verkocht. In Europa is Manfred Rudolf verantwoordelijk voor de duurzaamheidsstrategie: “In India moeten we voldoen aan strenge wet- en regelgeving, die overigens nog strikter is dan bij ons. Dat beleid is naar Europa overgewaaid. Daardoor doen we op het gebied van social responsibility meer dan de doorsnee Nederlandse bedrijven. Ons doel is om in 2050 volledig CO2 neutraal te zijn, zoals geformuleerd in de European Greendeal. Maar wij zijn nu al bezig om de doelstellingen tot 2030 nog verder aan te scherpen.”

Oud en nieuw

Een mooi voorbeeld is het initiatief van Vredestein om RecyBem op te richten, samen met andere bandenproducenten. Rudolf daarover: “Voor elke nieuwe band die we verkopen, zorgen wij dat we een oude band terugnemen en recyclen tot een hoogwaardig product. Als je weet dat er in Nederland alleen al negen miljoen banden verkocht worden, dan is het RecyBem-programma zeker geen druppel op de gloeiende plaat.”

‘Op het gebied van duurzaamheid doen we meer dan de doorsnee Nederlandse bedrijven’

Energiebesparing eigen productie

Om de CO2-uitstoot verder te beperken, onderzoekt Apollo Tyres regelmatig binnen het eigen productieproces waar substantiële energiewinst behaald kan worden. “Energiebesparing is een effectief middel”, verklaart Rudolf. “Onze fabriek in Enschede is 75 jaar oud. Niet iedere plek hoeft hetzelfde verwarmd te worden. Daar kijken we naar. Maar we zijn op dit moment ook bezig om overal de tl-verlichting te vervangen voor ledverlichting. Een investering waarmee een miljoen euro gemoeid is, maar die uiteindelijk ontzettend veel energiebesparing oplevert. Een ander voorbeeld is het beter inplannen van de productie zodat je ervoor zorgt dat machines minder lang stand-by staan. Dus die momenten dat ze werkloos op een lager toerental staan of dat ze op temperatuur moeten blijven. Vergelijk het met je auto die je nu stationair laat draaien, terwijl je er over twee uur mee wilt gaan rijden. Dan verspil je onnodig veel energie.”

Waterbesparing

Een andere vorm van besparing is het omlaag krijgen van het drinkwaterverbruik. “Het eerste wat we daarvoor gedaan hebben, is ons verbruik meten. Meten is weten. Zo kun je verspilling sneller opsporen. Bijvoorbeeld als er ergens lekkage zit in oude leidingen. Maar we kijken ook naar manieren om ons afvalwater te filteren en zo opnieuw te kunnen gebruiken. En dan zijn we nog aan het onderzoeken of we in de toekomst water uit het kanaal kunnen gebruiken voor het productieproces in plaats van drinkwater. Daarmee zou je op jaarbasis al snel zo’n 75% op je waterverbruik kunnen besparen. Dat zou natuurlijk fantastisch zijn.”

Productinnovaties

Apollo Tyres zoekt de duurzaamheidswinst niet alleen in besparingen. Ook de R&D-afdeling is dagelijks op zoek naar nieuwe milieuvriendelijke toepassingen. Rudolf: “Op dit vlak kun je denken aan twee dingen. Je kunt kijken naar grondstoffen die duurzamer zijn. Zo hebben we een fietsband geïntroduceerd die volledig bestaat uit natuurrubber, gewonnen uit de wortels van paardenbloemen. Een band die zo veel mogelijk uit duurzame grondstoffen bestaat. Dat past bij onze doelstelling. We willen in 2030 op z’n minst 40% duurzaam grondstoffen gebruiken. Aan de andere kant kun je kijken of je tijdens de productie minder of juist andere grondstoffen kunt gebruiken, zodat je meer aan afvalreductie kunt doen. Wij gebruiken ook steeds meer gerecycled plastic in onze banden in plaats van virgin grondstoffen van aardolie. Zo zijn we op vele vlakken bezig om onze ecologische footprint zo klein mogelijk te maken.”

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Manfred Rudolf benadrukt dat sustainability verder gaat dan alleen het terugdringen van CO2-uitstoot: “Als bedrijf vragen we ons altijd af wat onze impact is op de natuur, maar ook op de samenleving. Wat kunnen we doen om de wereld een stukje mooier te maken. Daarom dragen we graag ons steentje bij aan de lokale omgeving, zoals het doneren van mondkapjes en de acties van medewerkers voor de voedselbanken. Of het stadsbeekproject waarbij we samen met de gemeente Enschede en waterschap Vechtstromen de beplanting van de oeverwand hebben gefinancierd. Er ligt nu een beek van vijf kilometer lang met een prachtige biodiversiteit. Wat eerst een achtergebleven buurt was, is nu een mooi stukje groen Enschede geworden. Dat is een mooi voorbeeld van wat we als bedrijf kunnen betekenen voor de omgeving.”

Wat kunnen wij doen om deze wereld een stukje mooier te maken

Recente stories