Met inspiratie naar informatie. Laat informatie werken!

Met inspiratie naar informatie. Laat informatie werken!

‘Laat informatie, maar ook KVL, voor u werken. Zet informatie om in waardevolle resultaten!’

Sinds jaar en dag slaan we steeds grotere hoeveelheden gegevens op in complexe systemen. Netjes zoals we hebben geleerd. Dat kost veel tijd om het goed te doen. Af en toe ergeren we ons aan het feit dat we er maar weinig echt profijt van hebben. De waan van de dag zet ons weer aan het werk.

KVL’s devies: werk niet voor de informatie, maar laat de informatie voor u werken! Er zit enorm veel waarde verborgen in de gegevens die zijn vastgelegd. KVL Inspiratie Technologie BV (KVL) viert dit jaar zijn vijftienjarig bestaan. De in Rotterdam gevestigde specialist in business intelligence (BI) heeft sinds zijn oprichting in 1996 een solide naam opgebouwd in de BI-markt en is een gewaardeerde partner van zowel grote internationale als mkb-ondernemingen. “Ons succes danken we niet alleen aan de kennis die we hebben opgebouwd,” vertelt Ron van der Kleij, managing partner van KVL, “maar ook aan het feit dat we altijd aan onze oorspronkelijke ambitie vasthouden om klanten extra strategisch voordeel te leveren. Deze visie is in al die jaren niet veranderd en al onze medewerkers zijn erop gebrand om net die stap meer te doen.”

 

Intelligentie als toegevoegde waarde

“Vandaag de dag gaat het steeds vaker over kostenbesparingen, efficiëntie, transparantie en het strategisch bouwen aan de toekomst”, zegt Van der Kleij. “Door de huidige marktontwikkelingen is er steeds sneller en meer behoefte aan kwalitatief hoogwaardige informatie, het liefst geïntegreerd over de gehele waardeketen van een bedrijf, inclusief leveranciers en klanten. Het is allemaal geen rocketscience. Om een bedrijf goed te kunnen besturen, heb je informatie nodig. Door deze informatie slim in te zetten gebruik je die op intelligente wijze. Dat is pas toegevoegde waarde! CEO’s, financieel managers, marketingmanagers en ook operationele en inkoopmanagers hebben betrouwbare stuurinformatie nodig die op een duidelijke wijze wordt gepresenteerd in rapportages, analyses of dashboards. Het is essentieel om in één oogopslag te zien hoe het bedrijf ervoor staat. Daarbij wil iedereen direct aan de slag met informatie over het heden en het verleden als basis voor een analyse van de toekomst.”

 

De sleutel voor de toekomst

De gegevens zijn allemaal opgeslagen in bestaande systemen. Het is een kwestie van structureren, integreren en ontsluiten, vaak via één geïntegreerde gegevensbron, zoals een datawarehouse. “Het op orde hebben van informatie is dé sleutel voor de toekomst”, benadrukt Vincent de Leeuw, partner KVL. “De informatievoorziening binnen een bedrijf, maar ook die met partners en leveranciers, vereist een toekomstvaste basis. Een strategische visie en ondersteuning van de bedrijfsprocessen zijn essentieel.”

Om dit in organisaties met veel datastromen voor elkaar te krijgen is het zaak om niet probleemgeoriënteerd te werken en ad hoc oplossingen te implementeren. Het management moet juist vanuit een brede strategische visie kijken naar de gehele organisatie en kunnen focussen op de belangrijkste activiteiten. Integratie van gegevens, business intelligence, datagovernance en masterdatamanagement (MDM) hebben topprioriteit. Alleen zo verbeter je kwaliteit en de betrouwbaarheid van de informatie, de performance van de organisatie en de kwaliteit van de besluitvorming. “Het gaat om het creëren van één versie van de waarheid en één taal”, legt Van der Kleij uit. “Je moet ervoor zorgen dat er één definitie van stuurinformatie wordt gebruikt op alle niveaus in de organisatie, en dat er duidelijkheid is over de herkomst van de gegevens. In het bedrijf zelf, en ook in de hele waardeketen. Kijk verder dan de huidige informatievraag, want die is aan voortdurende verandering onderhevig. Beschouw het opzetten en onderhouden van een gezonde informatiehuishouding als een essentieel bedrijfsproces en zet de expertise in van een strategische partner en specialist als KVL. Als je vanuit dit perspectief vertrekt, zul je als organisatie sterker staan in de informatietoekomst, en neem je een voorsprong op de concurrentie.”

 

Strategische reisgenoot

Voor een BI-dienstenleverancier betekent dit ook meegroeien en innoveren. “Er is in die vijftien jaar wel een opmerkelijke verandering en ontwikkeling in de vraag van klanten”, legt Van der Kleij uit. “Dat zal zeker ook voor andere dienstenaanbieders in de IT gelden. Werd ons eerst gevraagd om alleen specialisten te leveren die een BI- en managementinformatiesysteem konden meeontwikkelen; nu vragen klanten ons om een methodiek en een totaalpakket waarmee een hoogwaardig en toekomstvast BI-systeem kan worden gebouwd in lijn met hun strategie, dat wij bovendien voor hen gaan onderhouden. Hun specifieke vraag is: bied ons een informatieplatform dat de waardevolle informatie uit al onze systemen combineert en dat in de toekomst flexibel kan worden opgeschaald als we dat nodig hebben. Uiteindelijk: lever mij intelligentie en kennis over en op basis van mijn eigen bedrijfsgegevens.”

Om aan de klantvraag te kunnen voldoen heeft KVL haar businessmodel zodanig ingericht dat er een optimale integratie is met de klant. Zowel voor kant-en-klare oplossingen, resourcing, BI-professionalisering als training heeft KVL units die dit direct en resultaatgericht leveren. “Dat is onze kracht, en dat is direct uit de praktijk terug te horen van onze klanten”, zegt Van der Kleij. “Ook innovatie, creatief denken en handelen, en het koesteren en onderzoeken van goede ideeën hebben een belangrijke plaats bij ons. Hierdoor profiteren klanten van door KVL zelf ontwikkelde toevoegingen op marktleidende BI-software.”