Kans of bedreiging
Uit de diverse en lange lijst van klanten die gebruikmaken van de diensten van Simon-Kucher blijkt dat dit resultaten oplevert. We noemen er een paar: consumentenbedrijven zoals Adidas en Bugaboo, industriële bedrijven zoals Aalberts Industries en DSM, maar ook innovatieve dienstverleners zoals PayPal en Airbnb.
Cheng legt uit dat bedrijven Simon-Kucher benaderen omdat ze genoodzaakt zijn om na te denken over hun positionering. “De wereld om ons heen verandert steeds sneller. Veel bedrijven moeten zich daardoor heroriënteren op hun commerciële strategie en verdienmodel, en voorbijgaan aan hun vaak historisch gegroeide prijsstrategie. Bedrijven zien dit als kans voor nieuwe groei, maar soms ook als bedreiging vanwege toenemende concurrentie of prijsdruk. In beide gevallen vragen onze klanten om oplossingen om nu en in de toekomst winstgevender te worden.”
Specialisatie
Simon-Kucher helpt zijn klanten om hier anders naar te kijken. Cheng: “Wij zijn hierin gespecialiseerd; dit is het enige wat wij doen, 24 uur per dag, 7 dagen per week, op alle continenten, in alle sectoren. Wij kunnen de zekerheid geven dat er geen prijsmodel is dat wij niet kennen. Daardoor kunnen wij bedrijven goed helpen om de juiste vragen te destilleren, alternatieven bieden die het best bij hen passen en een aanbeveling geven over de optimale strategie.”
Oldeman vult aan: “Pricing draait vaak om begrijpen wat de klant wil betalen. En hoewel je zou denken dat bedrijven weten wat hun klanten drijft, zie je dat dit vaak voor verbetering vatbaar is. Bedrijven weten vaak niet welke waarde hun klant toekent aan hun product of dienst. En juist daar helpen wij bij. Door adviezen die strategisch richting geven, maar die vooral ook praktisch zijn.”
Toegevoegde waarde
Oldeman en Cheng zijn gepassioneerd over de diensten die ze leveren. Dit loopt uiteen van de positionering en opbouw van productportfolio’s en de beprijzing daarvan tot advisering over de best mogelijke verkoopaanpak. Waar het allemaal op neerkomt is dat Simon-Kucher steeds meer toegevoegde waarde aan de markt kan bieden. “Daarom ziet onze toekomst er zo positief uit”, besluit Oldeman. “We bieden heel gespecialiseerd praktische, implementeerbare antwoorden op vragen met veel impact. En we kunnen dit in steeds meer markten doen. Dit is de basis van onze toekomstige groei.”
- MT1000 - 2018
- Tim de Vogel
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel