‘Leasen moet gewoon een abc’tje zijn’

Alphabet behoort tot de grootste vijf leasemaatschappijen in Europa en staat bekend om zijn innovatieve concepten. Als eerste leasemaatschappij in Nederland introduceert Alphabet transparantie in zijn dienstverlening. “Leasen moet gewoon een abc’tje zijn”, aldus CEO John Spies.

Het was al in verschillende media aangekondigd, maar sinds eind vorig jaar is het definitief: ING Car Lease gaat verder onder de naam van Alphabet. “We hebben onze nieuwe naam direct gekoppeld aan een vernieuwde benadering van ons leaseproduct”, vertelt Spies. “Het alfabet begint met abc en eindigt op xyz. Het alfabet is bij iedereen bekend en is – hoewel een beetje saai – juist heel erg voorspelbaar. En dat heeft alles te maken met hoe je bij ons een auto leaset. Als je begint, weet je wat erna komt en zelfs hoe het eindigt. Sinds kort bieden we bijvoorbeeld het Raster aan, een product waarmee je in één oogopslag kunt zien wat de kilometergerelateerde tarieven zijn. Zo wordt leasen een abc’tje: eenvoudig en eerlijk. Aan verrassingen in de vorm van ondoorzichtige nacalculaties doen we dus niet.”

Deze innovatie komt niet zomaar uit de lucht vallen. Alphabet liet de afgelopen jaren een onafhankelijk bureau uitgebreid onderzoek verrichten naar de leasemarkt. Daaruit bleek dat vooral managers en berijders in het mkb met argusogen naar leasemaatschappijen kijken. “Leaseproducten zijn te diffuus geworden”, vertelt Spies. “Het komt regelmatig voor dat de afgesproken leaseprijs tijdens de contractduur gaat fluctueren. Er wordt echter weinig inzicht gegeven in welke componenten nu precies aangepast zijn; laat staan of de tariefwijziging wel billijk is. Wij slaan daarom een andere weg in.”

Alphabet levert geen half werk. Binnen de organisatie is men fel op heldere communicatie naar de klant én elkaar. “Transparantie begint met een feilloze productkennis”, aldus Spies. “Of je nu in de backoffice werkt of bij sales: je moet weten waar je over praat als je iets duidelijk wilt maken. We hebben onlangs nog onze algemene voorwaarden herschreven op helderheid. Ook hebben we een transparantiescan ingevoerd: voordat documenten de deur uitgaan, worden ze intern eerst kritisch op duidelijkheid getoetst.”

Innovatie

Alphabet is een dochteronderneming van BMW AG uit München. De leasemaatschappij zit daardoor dicht bij het vuur als het gaat om innovaties in de auto-industrie. “Meer dan voorheen zijn we in de gelegenheid om in een vroeg stadium mee te denken over mobiliteitsoplossingen”, vertelt Spies. “Onze vestiging in München heeft bijvoorbeeld een proef lopen onder de naam AlphaCity. Berijders kunnen met een speciale pas over een auto beschikken. Na gebruik kunnen ze de auto parkeren op verschillende plaatsen in de stad. Berijders beschikken zo flexibel over een auto zonder aanschafprijs of vaste kosten: ze betalen alleen een bedrag per gereden kilometer.”

Om als eerste innovatieve concepten op de Nederlandse leasemarkt te brengen, volgt Alphabet de arbeidsmarkt op de voet. “Het nieuwe werken, flexibilisering van arbeid, persoonsgebonden budgetten: ze beïnvloeden de manier waarop wij onze producten ontwikkelen”, zegt Spies. “Een berijder die een dag thuis werkt, gebruikt zijn leaseauto niet. Op dit soort veranderingen willen we in de nabije toekomst inspelen met nieuwe concepten. We denken daarbij ook aan alternatieven voor de auto. Tot op heden is het echter niet mogelijk om met één enkele kaart de mogelijkheden van een auto, fiets, bus of trein optimaal te combineren. Ook in het buitenland is daar nog geen enkele organisatie in geslaagd. En als je met de CEO’s van grote bedrijven praat over mobiliteit in de toekomst, zeggen ze bijna eensgezind dat de auto over vijf jaar nog steeds bepalend is om ons van deur tot deur te vervoeren.”

Europese markt

Vóór de fusie was Alphabet met drieduizend auto’s een relatief kleine speler op de Nederlandse markt. Nu is het een van de grootste leasemaatschappijen in ons land. Spies: “In Duitsland beschikte Alphabet al over een groot marktaandeel, maar was de fusiepartner nauwelijks vertegenwoordigd. En dat terwijl Duitsland toch een van de belangrijkste handelspartners van Nederland is. Dankzij de fusie vormen we nu één sterk bedrijf in alle vijftien Europese landen waar we vertegenwoordigd zijn, zodat we onze klanten nog beter vanuit een pan-Europese achtergrond kunnen bedienen.”

Van a tot z

De moedermaatschappij van Alphabet mag dan een autofabrikant zijn; de leasemaatschappij blijft merkonafhankelijk opereren. “We voeren gewoon alle automerken, van a tot z”, benadrukt Spies. “De naam Alphabet stond vanaf de oprichting van het bedrijf al symbool voor deze universele gedachte. Bij onze voormalige aandeelhouder voerden wij hetzelfde beleid. De fusie verandert helemaal niets aan deze filosofie: we zetten ons nog steeds in om voor iedere individuele klant de beste oplossing te bieden, ongeacht het automerk. Ook op het gebied van duurzaamheid nemen we onze verantwoordelijkheid. Nog steeds beschikken we als enige grote leasemaatschappij over een notering op de CO2-ladder en het ISO 14001-certificaat, inclusief milieuparagraaf. Die koppositie willen we bij Alphabet graag consolideren.”

‘Leasen moet gewoon een abc’tje zijn’
  • Marco Mulders
  • Fjodor Buis

Recente stories