Kwaliteitsjournalistiek regeert

NRC brengt al zo’n tweehonderd jaar met succes kwaliteitsjournalistiek. “Kwaliteit en inhoud staan centraal. Wij zijn in staat om de wijze waarop we kwaliteitsjournalistiek brengen te vernieuwen. Zo blijft het aantal betalende abonnees groeien, met maximale betrokkenheid.”

Madelon Fortuin, Commercieel Directeur NRC: “NRC brengt meer dan alleen de feiten. We geven er ook duiding aan. En NRC beschikt over de intellectuele lenigheid om zich aan te passen aan het veranderende medialandschap. Het digitale platform biedt kansen die wij volop benutten. Met gebruik van beeld, video en infographics zijn er online meer mogelijkheden, anders dan op papier. Online zijn we ook in staat om onze kwaliteitsjournalistiek met succes te brengen. In 2016 is het aantal nieuwe betalende online abonnees bij NRC met maar liefst 46% gegroeid. We passen ons aan de lezer aan: het best verkochte abonnement is de combinatie van doordeweeks digitaal en in het weekend papier.”

NRC en de adverteerder

Fortuin vervolgt: “Voor de adverteerder is een merk als NRC een kans. De doelgroep is zeer selectief in het segment hoogopgeleide en kapitaalkrachtige lezers. Dus weinig waste. En zeer geëngageerd. Het is ons doel om de lezer zo optimaal mogelijk bij de boodschap te betrekken. Oók bij de commerciële boodschap van de adverteerder. Wij weten het juiste haakje te vinden om een lezer ook effectief een branded-contentartikel te laten lezen. Onderzoek wijst uit dat onze online leesduur blijft toenemen.” NRC gebruikt sinds kort Moat, een softwaretool die gedetailleerd engagement op online branded content meet. Fortuin zegt: “Deze tool stelt ons in staat om de adverteerder op proactieve wijze terugkoppeling te geven over de performance van de campagne. Alles met als doel om te optimaliseren.”

‘In 2016 is het aantal nieuwe betalende online abonnees met 46% gegroeid’

Online groei

NRC is een tijd geleden al gestopt met gratis proefabonnementen. Tegenwoordig leest een abonnee NRC voor minimaal een jaar en kiest dus bewust voor NRC. Ieder artikel wordt in eerste instantie geschreven voor nrc.nl. “Deze strategie werpt nu al haar vruchten af”, zegt Fortuin. “Doordeweeks lezen abonnees graag steeds meer digitaal, terwijl we ook een ruime groei zien in het aantal NRC Weekend-abonnees. Ons doel is niet om papier zwart te maken. Wij willen met onze kwaliteitsjournalistiek zoveel mogelijk lezers bereiken die ook bereid zijn om daarvoor te betalen. Daar heeft de adverteerder ook het meest aan. Wij kiezen voor een abonnee die voor ons kiest. En dat werkt: de uitstroom van abonnees is in twee jaar tijd gehalveerd en met dank aan de stijging van betalende lezers online, blijft het abonneebestand van NRC groeien.”

Kwaliteitsjournalistiek regeert

Recente stories