Zo gaat de samenwerking met Albeda verder dan alleen schoonmaken. “Wij hebben in gezamenlijkheid het schoonmaakbedrijf Youngflex opgericht, gerund door studenten die begeleid worden door Gom-professionals. Daarvoor zijn Albeda en Gom in de categorie ‘Excellence in client/contractor partnerships’ zelfs genomineerd voor de European Cleaning & Hygiene Awards”, vertelt Van der Meulen trots. “Zo sluiten wij aan bij de ambitie van Albeda om beroepspraktijk en beroepsonderwijs met elkaar te vervlechten.”
Ook is er een cocreatie met Zadkine Startcollege. Voor het derde schooljaar op rij is er een Entree Werkklas opgericht met vijftien studenten. Gom verzorgt zowel de werkervaringsplekken als het aanvullen van lessen, in nauw overleg met Zadkine Startcollege. De opleiding sluit zo goed aan bij het bedrijfsleven, waarbij Gom-professionals als gastdocent voor de klas staan. “Zo bieden wij jongeren, samen met Zadkine Startcollege, een belangrijke opstap naar een betaalde baan.”
Op deze wijze toont Gom zijn maatschappelijke betrokkenheid. “We doen veel extra’s voor mensen die we een kans bieden op de arbeidsmarkt. Werknemers die moeite hebben met de Nederlandse taal krijgen taallessen aangeboden. Ook zijn er bewustzijnsprogramma’s voor onze medewerkers, met name voor hulp bij een gezonde levensstijl”, licht Van der Meulen toe. De organisatie vult de drie elementen people, planet en profit heel concreet in. Ook neemt Gom zorgvuldig de verwachtingen van de stakeholders mee en vertaalt deze in doelstellingen. Het bewijs voor de echte waarde van mvo? Sinds 2015 is Gom als eerste schoonmaakbedrijf in Nederland in het bezit van niveau Goud in het FIRA Rating System, onder andere gebaseerd op ISO 26000.
Waardecreërende innovaties
Zorgvuldig inspelen op doelgroepen met gerichte innovaties. Met deze initiatieven creëert Gom voortdurend extra waarde. Met ‘Fleur’ wordt ingespeeld op veranderde wetgeving in de zorg, gericht op het langer thuis wonen van ouderen. Het zojuist opgestarte Fleur-concept biedt zorginstellingen niet-medische ondersteuning. Een andere innovatie is Magnifique, een propositie met vijfsterrenbeleving voor high-end klanten. Dit segment hecht waarde aan een uitmuntend imago. Voor de kleinere ondernemer is een modern concept ontwikkeld. Ze kunnen hun schoonmaak volledig online regelen met Directschoon. Zo zijn ook zij verzekerd van kwalitatief hoogwaardige dienstverlening.
Onderdeel zijn van Facilicom Group biedt voordelen voor Gom-relaties. “Facilicom Group biedt met bijna 33.000 werknemers naast schoonmaak ook diensten als catering, beveiliging, horeca, bouw en installatie. De klant heeft binnen de groep te maken met slechts één contractpartij. Dat werkt wel zo efficiënt”, besluit Van der Meulen.
- MT1000 - 2017
- Harry van Brandenburg
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel