CO2-footprint
De noodzaak om te verduurzamen biedt een enorme kans voor de leasemarkt. LeasePlan ziet de contouren hiervan zich al aftekenen. Gunning: “Elektrische auto’s zijn nu al goed voor 14% van de nieuwe orders en wij verwachten dat dat binnen twee tot drie jaar meer dan verdubbelt. Vooral onze corporate klanten maken nu snel de overstap naar EV; en dat is zeker niet alleen een imagokwestie, maar helpt ze daadwerkelijk om hun CO2-footprint te verkleinen.”
De EV-ontwikkelingen spelen het leasebedrijf ook anderszins in de kaart: ze gaan namelijk dermate snel, dat klanten nu liever leasen dan kopen. Er is onzekerheid over de restwaarde van de auto, de gebruiksduur van de accu en tegelijkertijd volgen de technische ontwikkelingen elkaar razendsnel op. Klanten hebben daarom nu liever een abonnement dan dat ze zelf de vaak forse aankoopsom op tafel moeten leggen. Gunning: “Het leasen van een EV is daarom vaak een betere optie dan kopen.”
Hij hoopt daarbij overigens wel dat de overheid versneld de infrastructuur voor EV naar een hoger plan tilt; de groei wordt nu nog belemmerd door onder andere het gebrek aan laadpalen in stedelijke omgevingen.
Flinke schep
Deze disruptieve veranderingen leggen de lat al hoog voor de interne organisatie en de steeds veeleisender klant doet er nog een flinke schep bovenop. Die verlangt niets minder dan een perfecte, allesomvattende service. Geheel digitaal en direct aangereikt. Dat betekent voor LeasePlan een ingrijpende modernisering van de applicatie-infrastructuur. Gunning: “Een enorme uitdaging. Monolithische applicatieomgevingen werken niet goed genoeg in de huidige digitale wereld waarin alles met elkaar moet communiceren. Wij zijn daarom bezig met een grootscheepse overschakeling waarbij cloud, API en containerization sleutelwoorden zijn. Alle landen zullen dezelfde, gestandaardiseerde, systemen gebruiken. Applicaties worden herschreven of opnieuw ontwikkeld in kleine, makkelijk uitbreidbare modules. Dat geeft ons aanzienlijk meer flexibiliteit, is veel goedkoper en beter geschikt voor steeds grotere en snellere transactiestromen. Een gigantische klus, maar daarmee onderscheiden we ons echt. De service moet omhoog, de kosten omlaag en daardoor zal het marktaandeel groeien. Dat wordt dus ons nieuwe bedrijfsmodel.”
Very exciting period!
- Elsevier Weekblad top 500 bedrijven-2020
- Tjeerd Dorlandt
- Fjodor Buis
- Download artikel