Ronald van Schaik, Strateeg en oprichter Kaliber: “Als je werkt in een vakgebied waar veel verschillende belangen spelen, kan dat betekenen dat er compromissen worden gesloten; dat het gemiddeld, beige, wordt. Beige heeft geen enkele aantrekkingskracht. Het neigt naar een bestaande standaard. Dat levert nooit het spannendste of beste werk op.”
Hij vervolgt: “Wij weten wat er kan, en wat er werkt. In deze veranderende wereld maken we merken wegwijs. Dat gaat verder dan de grenzen van het scherm. Wij willen mensen iets laten voelen en hen aanzetten tot actie. Met de juiste boodschap op de juiste manier gebracht. Zo raken we mensen niet alleen in het hoofd, maar vooral in het hart.”
‘Wij willen mensen iets laten ervaren, denken en aanzetten tot beweging’
Triggert het?
Ronald: “Intensieve interactie met alle kleuren van de regenboog maakt dat je je onbevangen kunt richten op de mensen en hun wensen. Data en algoritmen geven duiding, maar inzichten vind je in de mens zelf. We zijn immers geen gebruikers, maar mensen. De centrale vraag is altijd: welk probleem zijn we eigenlijk aan het oplossen? Waarom doen we het zo? Worden mensen hierdoor getriggerd? Onze opdrachtgevers zijn niet geïnteresseerd in een deeloplossing, maar in regie over de hele keten van prikkels. Daarom formeren we altijd een gemengd team, bestaande uit strategie, creatie, technologie, content en marketing, en pellen we het vraagstuk af. Wij zijn er om de opdrachtgever een spiegel voor te houden en andere invalshoeken aan te reiken. De chemie die dan ontstaat zorgt ervoor dat het project gaat vliegen. Ons doel is dat elke interactie iets moet losmaken bij iemand. Zo kunnen mensen en merken samenvallen.”
Liefdesbriefjes maken
“Een vraag benaderen we altijd middelenvrij. Met onze breedte aan expertises en ervaringen is er altijd een ander inzicht, een andere oplossing te vinden om vraagstukken te kraken. Een oplossing die effectiever is. Elk stukje content moet dan invulling geven aan het bovenliggende gedachtegoed. In Kaliber Studio, het contentbureau in ons bureau, doen we niets anders dan interactieve liefdesbriefjes maken.”
Spelen is innoveren
“In ons lab Inventors geven we antwoord op open vraagstukken met nieuwe technologieën. Hier leren we door fouten te maken, net als Tommy, het zevenjarige mannetje in ons logo. Dat spelen is doelgericht; we doen nieuwe inzichten op die we met realiteitszin toepassen voor klanten. Die onbevangenheid is ons succes. Het enige wat op ons verlanglijstje staat is opmerkzaam werk maken dat een beetje schuurt.”
- Emerce 100-2021
- Fidessa Docters van Leeuwen
- Maarten de Kok
- Download artikel