Opleiden
Eind 2018 nam Freshheads twee jonge developers aan, met als doel dat zij uiteindelijk deel gaan uitmaken van YoungOnes. “Wij leiden ze op, maken ze bekend met onze werkwijze en laten ze meedraaien in onze multidisciplinaire teams die onder andere bestaan uit designers, strategen, developers, growth hackers en analisten”, vertelt Tuerlings. “Zo doen ze developmentskills op en leren ze hoe het is om met verschillende disciplines in één team te werken. Via deze opleiding implementeren we indirect onze werkwijze en kritische mindset in de organisatie en processen van YoungOnes. Uiteindelijk komt het moment dat de developers bij YoungOnes op kantoor instromen en het platform zelf verder gaan innoveren. Dat past helemaal bij ons doel; de klant moet het uiteindelijk zelf kunnen.”
Eindgebruiker
YoungOnes is in maart 2018 live gegaan in heel Nederland. Het bedrijf heeft sindsdien meer dan tweehonderd actieve opdrachtgevers geworven, waaronder Domino’s Pizza, HEMA, Spar, DELA en Beekse Bergen. “Met een bestand van meer dan 45.000 ingeschreven freelancers hebben we inmiddels al ruim 25.000 klussen gematcht”, vertelt Graafmans. “Ik merk nu al de invloed van Freshheads op onze processen. We hebben bijvoorbeeld ervaren hoe belangrijk het is om bij iedere nieuwe feature eerst na te gaan of eindgebruikers daar wel op zitten te wachten.”
Dat is precies de werkwijze waar Freshheads zo heilig in gelooft. Tuerlings: “Een start-up succesvol in de markt zetten is geen kwestie van bouwen en live zetten. Je moet continu kritisch blijven en luisteren naar de wensen van gebruikers. Dat vraagt om een bepaalde mindset. Het is ons doel om die mindset over te brengen, zodat klanten het proces van kritisch zijn, onderzoeken, snel prototypen bouwen en opschalen echt gaan doorleven.”
Navelstreng
Het project met YoungOnes is voor Freshheads het prototype van een succesvolle en inspirerende samenwerking met een start-up. “Vanaf dag één gaf Pim aan dat YoungOnes op termijn alles zelf wil doen”, vertelt Tuerlings. “Dat kan ik alleen maar aanmoedigen. Een tech-onderneming moet zijn corebusiness zelfstandig kunnen runnen. Als je dat niet zelf kunt, ben je een waardeloze onderneming. Letterlijk. Wij blijven in de toekomst graag betrokken bij YoungOnes, maar alleen als we waarde toe kunnen voegen.”