Voor de vijfde opeenvolgende keer scoort effectgroep* hoog in jaarlijks onderzoek voor de MT1000: bij communicatieadviesbureaus, bij eventmarketingbureaus én in de totaallijst. Founder Simon Renes is trots op de waardering voor het bureau dat hij bijna dertig jaar geleden begon. “Wat wij doen, is vrij uniek. Wij helpen opdrachtgevers met hun communicatie in een breed perspectief, van live events tot beursactivatie en digitale communicatie. Daarvoor beschikken we over expertise in marketing, communicatie en events. Die breedte is zeldzaam.”
Dat effectgroep* consistent hoge ogen gooit heeft volgens hem veel te maken met mentaliteit. “Als onze klanten blij en gelukkig zijn én succes hebben met wat wij maken en ontwikkelen, krijgen we daar energie van. Het geeft ons energie om anderen in het zadel te helpen en te laten groeien”, aldus Renes. Kort en bondig samengevat: “We gaan voor applaus van onze opdrachtgevers.”
‘We hebben expertise in marketing, communicatie en events – die breedte is zeldzaam’
Goed luisteren
Applaus komt niet vanzelf, gaat hij verder. “Om dat te krijgen, moet je je vak beheersen. Dat begint met goed luisteren, het bedrijf van de klant doorgronden, diens doelgroep snappen en aanvoelen wat nodig is voor een campagne.” Natuurlijk mag je dat van elk bureau verwachten, stelt Renes, “maar misschien kunnen wij dat net iets beter.”
Resultaten die beklijven
Van ‘u vraagt, wij draaien’ is absoluut geen sprake, hoe verleidelijk het op het eerste oog ook kan lijken om zo te werken. Althans: voor applaus op de korte termijn. effectgroep* wil resultaten die beklijven. “Het is belangrijk om in de eerste, strategische, fase te ontdekken wat een opdrachtgever nodig heeft en kritisch te zijn. Als dat helder is, gaan we verder met de creatieve uitwerking en de inzet van middelen. En zorgen we dat de executie waanzinnig goed is.”
AI-portretten
effectgroep* past generatieve AI toe als dat een project of campagne beter maakt, zegt Renes. “Empathie, creativiteit en visie blijven van ons; daar zit de unieke menselijke waarde van ons bureau. Maar we kijken altijd wat we kunnen doen met AI.” Een treffend voorbeeld is een campagne voor Fonds Slachtofferhulp waarin de gebruikte portretten met AI zijn gemaakt. “We zijn hierover de dialoog aangegaan en hebben samen de mogelijkheden onderzocht en nagedacht of dit passend was. De opdrachtgever stond hiervoor open en het bleek de perfecte oplossing te zijn.”
- MT1000-2025
- Olaf Boschman
- Charles Poorter
- Download artikel