Kampioen in Domeinkennis

Kampioen in Domeinkennis

‘Wij verkopen geen IT; wij verkopen kennis’

Veel organisaties kiezen voor grote, bekende bedrijven als het gaat om het oplossen van IT-problemen. Diepgaande domeinkennis is er veelal niet bij, waardoor de nadruk komt te liggen op technologie. Het gevolg is dat veel projecten mislukken. “Projecten slagen vooral als ook perfecte domeinkennis aanwezig is.”

Overheden en bedrijven zijn constant op zoek naar innovatieve oplossingen om hun langetermijndoelstellingen te realiseren. Total Specific Solutions (TSS) richt zich op het aanbieden en ontwikkelen van deze specifieke oplossingen. “Dat kan TSS omdat het bestaat uit een groep van zelfstandig opererende bedrijven met specifieke expertise in een marktof ICT-segment. TSS bestaat dus uit domeinkenniskampioenen. TSS zelf fungeert daarbij als de holding die faciliteert en orkestreert”, zegt CFO Matthieu van Amerongen. Veel projecten mislukken omdat voor die klussen bedrijven worden ingeschakeld die wellicht wel technische kennis hebben, maar geen domeinkennis, meent CEO Gerrit Oosterhof. “Daardoor wordt onvoldoende rekening gehouden met de specifieke eisen en wensen van de branche waarin de klant opereert. Als je de branche diepgaand kent en daarin specifieke businesskennis ontwikkelt, ben je veel beter in staat om op deze eisen in te spelen. Bij ons draait het feitelijk primair om kennis en komt de technologie op de tweede plaats: wij verkopen geen IT; wij verkopen kennis.”

De bij TSS aangesloten bedrijven – dat zijn er momenteel elf – hebben allemaal een sterke expertise in hun eigen domein: zij kennen de markt, hun klanten natuurlijk en de klanten van hun klanten, vertelt Van Amerongen. “Daarin zit primair onze toegevoegde waarde en daarom gebruiken wij de term domeinkenniskampioenen. Als onderdeel van TSS profiteren de bedrijven van het grotere geheel, van waaruit professionalisering en continuïteit is gewaarborgd.” “We kiezen de beste bedrijven in hun markt – minimaal in de top twee van hun domein – en het is een genot om dat bij klanten onder de aandacht te brengen”, aldus Oosterhof. “Er is bijvoorbeeld geen IT-bedrijf dat meer van de gezondheidszorg weet dan Pinkroccade Healthcare, meer van de hypotheekmarkt weet dan Everest, meer van de autoleasebranche weet dan Co-maker en meer van gemeenten weet dan Pinkroccade Local Government. KZA is wat kennis betreft domeinkampioen in de kwaliteitszorg rond automatisering, TASS meer in embedded software. En sinds kort hebben we een nearshorebedrijf, Yonder, waardoor wij voor klanten ook een financieel aantrekkelijk maatwerkproduct kunnen laten bouwen in Roemenië, en uitbesteding van beheer en onderhoud op bestaande applicaties erg interessant wordt. Testvalue levert optimale kwaliteit in het testdomein. Het is dat amalgaam aan kennis dat ons uniek maakt.”

Garantie

Veel organisaties in Nederland kiezen nog, uit een misplaatst gevoel voor continuïteit, voor grote system integrators, zegt Oosterhof. “Maar daar is het vaak droevig gesteld met de klanttevredenheid en de medewerkertevredenheid. Ook ontbreekt vaak de businesskennis. In het TSS-speelveld geven wij onze bedrijven de slagkracht om aan tafel te komen. Vanuit die positie kunnen zij hun unieke kennis ter beschikking stellen, ook aan grotere klanten. TSS heeft veelal producten die al ontwikkeld zijn, met behulp van onze enorme branchekennis. Door die kennis kunnen we de toegevoegde waarde en continuïteit leveren waar klanten op zitten te wachten. Technisch gezien, om integratie snel mogelijk te maken, kiezen we over het algemeen voor marktstandaarden.” TSS kent een decentrale structuur, vertelt Van Amerongen. “Wij geloven in een dunne holding die faciliteert en coördineert, terwijl de directies van de TSS-groepsmaatschappijen zelfstandig opereren. Zij kennen hun klanten, kennen hun uitdagingen en zitten bij ze aan tafel. TSS geeft als holding de garantie op professionaliteit en continuïteit. Daar willen we ons graag hard voor maken.”

Nieuwe kampioenen

TSS stond en staat op de achtergrond. “Maar nu willen we aan TSS en het unieke concept meer bekendheid geven”, zegt Oosterhof. “TSS heeft inmiddels ook bestuurlijk de zaak op orde. De Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen zijn goed ingevuld. TSS maakt een professionaliseringsslag die je vooral kunt maken als je geen enorme ballast meedraagt. En TSS heeft inmiddels een schaalgrootte die ertoe doet, met een omzet van 175 miljoen en een kleine 1700 medewerkers. TSS zal verder groeien. Als zich nieuwe domeinkenniskampioenen aandienen die de stabiliteit van een groot bedrijf nodig hebben en iets toevoegen aan onze klanten en onze groep, dan willen we die graag toevoegen. Er moet dan een nieuwe markt bediend kunnen worden met kennis en solutions die voor klanten meerwaarde hebben. Voorheen zóchten we bedrijven, tegenwoordig worden we zelf in toenemende mate benaderd.” Van Amerongen: “TSS laat zien dat de kans van slagen van projecten enorm toeneemt als je diepgaande businesskennis kunt combineren met technisch vakmanschap. Wij combineren ‘the best of both worlds’ en dat is uniek in de IT.”