Kamperen wordt echt steeds leuker

Kamperen wordt echt steeds leuker

Het kampeerseizoen wordt steeds langer en de groep mensen die een campingvakantie boekt diverser. In 2021 had deze verbreding mede te maken met corona. Én met het goede kwalitatieve kampeeraanbod van Vacansoleil, dat volledig aansluit op welke kampeervraag dan ook.

Touroperator Vacansoleil sluit een paar roerige jaren af. In 2019 besloot deze reisaanbieder zijn vijf campings te verkopen en zich verder te specialiseren als touroperator in het kwalitatieve kampeersegment. “In 2019 hebben we de strategische keuze gemaakt om niet meer door te gaan met eigen campings. Wij besloten te versterken waar we al ruim vijftig jaar goed in zijn”, start CEO Jan Willem Verschoor.

Door corona duurde de verkoop langer dan verwacht en werd 2020, vanwege de coronamaatregelen, een jaar van flink schakelen. “Het aantal boekingen in 2021 was gelukkig weer beter. Dat kwam mede doordat ons ruime aanbod van luxe kampeerplekken een aantrekkelijk alternatief is voor mensen die normaal een hotel boeken.”

‘We zien meer mensen hun all-inclusive, cruise of hotel verruilen voor een luxe camping’

Groeiende vraag

Familiebedrijf Vacansoleil is met 26% marktaandeel binnen ‘vakantie met eigen auto’ Europees marktleider in campingvakanties. De huidige 550 campingbestemmingen in negentien Europese landen zullen er binnen afzienbare tijd duizend zijn. “We hebben een behoorlijk groeipad uitgestippeld waarbij we uitgaan van een toenemend aantal gasten: van bijna 500.000 in 2019 naar uiteindelijk 1 miljoen.”

Vacansoleil speelt in op de toenemende vraag naar high-end campings. “Al voor 2019 zagen we meer mensen hun all-inclusive, cruise of hotel verruilen voor een luxe camping.” Groei bewerkstelligt Vacansoleil ook door het aantal boekingslanden te verhogen naar dertien Europese landen. “Omdat ieder land een eigen unieke vakantieperiode kent, verlengen we hiermee het kampeerseizoen.”

Mensenwerk

Vacansoleil onderscheidt zich door samenwerking met campings als businesspartner. “We zijn bewust geen platform en investeren in campingaccommodaties en overleggen over bijvoorbeeld het vergroten van de aantrekkingskracht.”
Ook op personeelsgebied denkt Vacansoleil mee. Bijvoorbeeld via het partnerschap met Nederlandse roc’s. “We geven praktijklessen en bieden stageplaatsen op campings aan voor de leisure-opleiding, maar ook voor andere richtingen.” Verontrustend vindt Jan Willem de teruglopende aanmeldingen voor de leisure-studie. “Natuurlijk heeft onze branche een klap gehad door corona. Toch, de verwachtingen zijn positief. En campings blijven mensenwerk. Dat is de charme van campingvakanties en we doen er alles aan om dit te behouden.”