‘IT-bedrijf waar iedereen zich thuis voelt’

‘IT-bedrijf waar iedereen zich thuis voelt’

Sogeti viert dit jaar zijn 20-jarige bestaan. In Nederland doet de IT-dienstverlener dat met ruim 2200 werknemers. Veel van hen werken al lang bij het bedrijf, en met reden: niet voor niets staat Sogeti dit jaar op een hoge positie in de MT500 als het gaat om goed werkgeverschap. “Je kunt je hier je hele carrière lang in nieuwe richtingen ontplooien”, vertelt HR-directeur Miranda van Putten.

Dat Sogeti al langer een aantrekkelijke werkgever is – zoals de 7e positie uit 2021 toont – blijkt volgens Van Putten uit de voornoemde lange dienstverbanden. “In sommige gevallen werken mensen hier al zo lang als Sogeti bestaat. Iets wat we dit jaar gelukkig groots kunnen vieren in alle Sogeti-landen.” Die lange dienstverbanden betekenen niet dat mensen hier vastroesten, benadrukt de HR-directeur. “Het onderstreept hoe medewerkers steeds – op het juiste moment en op elk niveau – mogelijkheden krijgen om een nieuwe uitdaging aan te gaan en zo te blijven leren en zich te ontwikkelen.”

Mensgericht bedrijf

Van Putten en software-engineer Daphne van de Laar werken allebei zo’n anderhalf jaar bij Sogeti en zien zichzelf nog lang blijven. “Sogeti is een persoonlijk IT-bedrijf; precies het soort onderneming waar ik graag voor wil werken”, stelt Van Putten.

Hetzelfde geldt voor Van de Laar, die haar derdejaarsstage bij Sogeti had. “Ik ben hier na mijn opleiding teruggekomen, deels vanwege de collega’s, de steun en het vertrouwen dat ik toen al kreeg. Het voelde alsof ik thuiskwam toen ik hier weer begon. En mijn verwachtingen zijn het afgelopen anderhalf jaar overtroffen. Je krijgt hier echt waardering voor je werk, zowel intern als voor klanten.”

Dat komt volgens Van de Laar ook omdat Sogeti niet kijkt naar hoe lang je er werkt, maar naar talent. “Ik kan op natuurlijke wijze doorgroeien van project naar project. Dat vertrouwen vanuit Sogeti geeft me steeds meer geloof in mijn capaciteiten. Wat ik in het begin spannend vond, zoals zelfstandig projecten organiseren en uitvoeren, ontwikkelt zich nu als een soort tweede natuur. Ook intern, zoals met SogetiTV, waarin collega’s vertellen waar we aan werken. Met dit soort uitdagingen leer je om jezelf op de kaart te zetten en naar nieuwe opdrachten toe te groeien.”

‘Sogeti laten groeien doen we met z’n allen’

Stimulerende werkomgeving

Van Putten vindt het belangrijk om zo’n stimulerende werkomgeving op alle mogelijke manieren te faciliteren. Natuurlijk met goede arbeidsvoorwaarden, maar ook met goede arbeidsomstandigheden. Zo werd er in coronatijd fors geïnvesteerd om mensen zo goed mogelijk van huis uit te laten werken. Datzelfde geldt inmiddels ook voor het structureel hybride werken. “Tijdens de lockdownperiode hebben we ook het mentale en fysieke welzijn van onze mensen in de gaten gehouden. Zo zit het in onze cultuur dat we veel samenwerken: onze vakgebieden en community’s vormen het hart van onze organisatie. Toen we fysiek niet bij elkaar konden komen, hebben we het gemis van direct contact met collega’s zo veel mogelijk digitaal opgevangen.”

De resultaten van deze aanpak zie je terug in de lage uitstroom. De IT-sector heeft te maken met tekorten aan specialisten, maar Sogeti wist het afgelopen jaar zeshonderd medewerkers aan te trekken. Van Putten: “Dat komt omdat we al vanaf de stages, zoals bij Daphne, investeren in kennis en groei van mensen.”

Voor Van de Laar, die net als Van Putten in coronatijd begon, is het prettig om naar kantoor te mogen, maar ook om te kunnen kiezen om thuis te werken. “Dat vind ik belangrijk: het krijgen van autonomie, vrijheid en vertrouwen. Wat telt, is dat je je werk af hebt.”

Ook bieden zowel organisatie als collega’s volgens Van de Laar nieuwelingen de helpende hand om hun weg te vinden bij Sogeti. “Ik dacht dat ik zelf opdrachten en projecten moest zoeken. Maar ik ben al snel vanuit de Sogeti Business Course Ohio door een collega naar een project gehaald omdat ik daar een goede bijdrage kon leveren. Op een gegeven moment mocht ik het projectteam zelfs leiden.”

Opleiding en ontwikkeling

Van Putten schetst naast het belang van vertrouwen en saamhorigheid het belang van alle opleidings- en ontwikkelingspaden die de Sogetisten kunnen volgen om meer en nieuwe kennis op te bouwen. En ja, benadrukt ze, blije Sogetisten is geen marketingterm, maar hoe de werknemers van het bedrijf zichzelf zien. “We trainen onze mensen in vakkennis die actueel moet blijven, maar ook voor iets als hybride werken. Zo hebben we een game ontwikkeld om onze mensen er kennis mee te laten maken en dilemma’s rondom hybride werken te bespreken, zoals werk-privébalans. Die feedback nemen wij – zoals we overal doen – mee in de manier waarop we dergelijke werkprocessen inrichten. Want Sogeti verder laten groeien, dat doen we met z’n allen.”