Initial Hokatex is totaalleverancier op het gebied van bedrijfskleding, linnengoed, sanitaire hygiëne en schoonloopmatten. Het bedrijf voerde recentelijk in verhoogd tempo enkele belangrijke strategische wijzigingen door in zijn dienstverlening. Ook dit jaar zal Initial voortborduren op het investeren in mens en milieu.
Naast het vertrouwde all-inhuurconcept biedt Initial Hokatex sinds kort ook een koopconcept voor bedrijfskleding. Deze nieuwe dienstverlening, waarbij de koop gekoppeld is aan een onderhoudscontract voor de kleding, draagt de naam pro-fits. “Zoals de naam al suggereert, biedt dit concept bedrijven de mogelijkheid om te besparen op hun bedrijfskleding”, verklaart marketing directeur Benelux Benoît De Backer. “Nadat de aangekochte voorraad is afgeschreven, rest namelijk alleen nog het aan ons uitbestede onderhoud. Dit wordt per ingeleverd kledingstuk afgerekend, waarbij de klant zelf het moment van inleveren bepaalt. Als je je kledingmanagement dus goed organiseert, kun je de kosten laag houden.”
Innoveren is overleven
Veel tijd voor de ontwikkeling van het nieuwe koopconcept kreeg Initial Hokatex niet. “Pas toen in het derde kwartaal van vorig jaar duidelijk werd dat een economische recessie onafwendbaar was, bleek dat sommige bestuurders liever hun bedrijfskleding wilden kopen dan huren”, vertelt De Backer. “We hebben vervolgens al onze creativiteit en energie aangewend, zodat we in no time een koopconcept konden voorleggen. Het typeert de huidige markt dat er minder tijd is om een businesscase te bouwen. Als je een order binnen wilt halen, moet je steeds vaker met de billen bloot. Zo wilde een groot bedrijf graag met ons in zee gaan, maar wel op voorwaarde dat wij een extranet beschikbaar stelden waar alle kledinggerelateerde handelingen zichtbaar zouden zijn. We hebben alles uit de kast gehaald en het systeem vanuit het niets in anderhalve maand gerealiseerd, met een nieuwe en tevreden klant tot gevolg.”
Behalve de snelle aanpassing van bedrijfsprocessen en -strategieën, toont Initial Hokatex ook een hoge mate van flexibiliteit in zijn productbenadering. Zo is het bedrijf gewend zijn kledingassortiment regelmatig aan te passen. “De grens tussen bedrijfs- en modekleding vervaagt steeds verder”, stelt De Backer. “Daarom breiden we onze collectie binnenkort uit met twee nieuwe modieuze lijnen. Ook gaan we mee in de ontwikkeling dat bedrijven mensen vaker crossfunctioneel inzetten. Er is meer vraag naar multiriskkleding, bijvoorbeeld vanuit de petrochemische industrie, waar mensen een outfit moeten dragen die vlamvertragend en tegelijkertijd antistatisch is. Uiteraard zorgen we dat onze collectie blijft voldoen aan de steeds striktere Europese wetgeving. Of het nu gaat om huur of koop, we kunnen bijna iedere sector bedienen.”
De innovatie beperkt zich niet tot bedrijfskleding. Sinds enige tijd steekt Initial Hokatex bijvoorbeeld veel tijd en energie in de mogelijkheid om met zijn producten sanitaire ruimtes te personaliseren. “Bedrijven hechten er immers steeds meer belang aan om zich via hun branding te profileren”, licht De Backer deze keuze toe. “In plaats van een zeepdispenser, handdoekroller of warmeluchtdroger met onze naam op te hangen, willen ze juist dat op deze toestellen hun eigen logo herkenbaar getoond wordt. We kunnen daar heel gericht en kostenefficiënt op inspelen, aangezien onze producten modulair zijn opgebouwd. Het is dus slechts een kwestie van het vervangen van een standaardmodule door een op maat gedecoreerd exemplaar. Ondanks dat door de recessie de vraag naar deze vorm van branding nu even stilligt, ben ik ervan overtuigd dat bij het aantrekken van de economie de belangstelling weer zal groeien. Nu investeren betekent dan ook dat we straks een sterk concurrentievoordeel kunnen bieden.”
Toekomst bieden
Onze samenleving hecht aan duurzaam ondernemen. Behalve consumenten kijken ook steeds meer bedrijven kritisch naar de mate waarin leveranciers of partners mens- en milieuvriendelijk produceren. Zo ook Initial Hokatex, dat bedrijven selecteert op bijvoorbeeld relevante ISOcertificaten en de garantie dat er geen dwang-, slaven- of kinderarbeid plaatsvindt. Uiteraard richt het bedrijf ook zelf zijn processen zo ecologisch en gecertificeerd mogelijk in. “Onze nieuwe wasserij in het Belgische Lokeren beschikt over een zuiveringsstation, waardoor we de helft van het gebruikte water kunnen recyclen”, illustreert De Backer. “Het merendeel van onze sanitaire apparaten wordt gemaakt van een duurzame, recyclebare kunststof. Momenteel werken we daarnaast aan een geïntegreerd managementsysteem voor kwaliteit, arbo en milieu dat voldoet aan verschillende ISO-normen.”
Initial steunt de WSSCC-campagne van de Verenigde Naties, die als doelstelling heeft om iedereen van zuiver water en sanitair te voorzien. “Anderhalf miljard mensen beschikken hier niet over, waardoor er iedere twintig seconden een kind sterft”, noemt De Backer als schokkende cijfers. “Om hier concreet iets tegen te doen, gaan we in samenwerking met Save the Children goede sanitaire voorzieningen aanleggen in derdewereldlanden. Binnenkort ronden we ons eerste project af bij een school in Ivoorkust. Ook zullen we voorlichting geven op scholen in Nederland in de hoop mensen bewust te maken van het belang van goede sanitaire hygiëne. Kinderen dragen de toekomst.”