Investeren in de lange termijn

Algemeen directeur Karel de Rooij is de kleinzoon van Remia-oprichter Arie. Hij ziet de langetermijnvisie van Remia als typerend voor een familiebedrijf. Die visie uit zich in investeringen in maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo), innovatie en klantgerichtheid.

Investeren in de lange termijn

Feitelijk maken de werknemers ook deel uit van de Remia-familie. De meeste werken er al jaren en zijn sterk betrokken. Karel de Rooij schrijft dit toe aan de manier waarop het bedrijf verantwoordelijkheid naar zijn medewerkers delegeert. “Medewerkers ervaren de vrijheid om ondernemend en innovatief te zijn en beschouwen Remia vaak echt als ‘hun’ bedrijf.”

‘Vergeleken met 2015 verwerken we 20% minder suiker en 10% minder zout in Remia-producten’

Mvo

Dat Remia een familiebedrijf is, heeft volgens De Rooij op verschillende gebieden gevolgen voor de bedrijfsvoering. “Het betekent dat we bij investeringen naar de lange termijn kijken”, legt hij uit. “Een nieuw product hoeft niet meteen in het eerste jaar winstgevend te zijn, zoals vaak bij beursgenoteerde bedrijven. Die langetermijnvisie geldt ook op het gebied van mvo en duurzaamheid. Zo hebben we veel verpakkingen 100% recyclebaar gemaakt. En nog voor deze zomer liggen onze daken vol met bijna vijfduizend zonnepanelen. Dat zijn investeringen die je niet snel terugverdient, maar die goed passen in ons langetermijndoel om blijvend 100% klimaatneutraal te produceren en onze totale CO2-voetafdruk te verkleinen.”

Innovatie

Innovatief is Remia al heel lang. De Rooij: “Wij waren de eerste met Fritessaus in de markt en zijn de uitvinders van Vloeibaar Frituurvet en Vloeibaar Bak & Braad. Dankzij overnames zijn we in steeds meer productcategorieën actief, waardoor we ook steeds breder innoveren. Afgelopen jaar hebben supermarktondernemers zeven van onze producten genomineerd als beste introductie van het jaar. Daarvan hebben er drie een prijs gewonnen, waaronder Fritessaus Zero Sugar. Dat is bijzonder in een jaar waarin wij vanwege covid beperkt naar kantoor gingen.”

De Rooij vervolgt: “Veel van onze innovaties vinden plaats op het gebied van verantwoord genieten. Sinds 2015 verwerken we 20% minder suiker en 10% minder zout in Remia-producten. Voorwaarde is wel dat de consument de verbeterde producten als net zo lekker beoordeelt. We laten producten door een extern bureau testen en introduceren ze alleen als ze echt goed zijn. Dat is ook de reden waarom we Fritessaus Zero Sugar pas in 2021 in de markt hebben gezet.”

Recente stories