OutSystems maakt een sterke groei door. In 2017 steeg de omzet door nieuwe verkoop en contractverlengingen met meer dan 60%. Vorig jaar had het bedrijf wereldwijd rond de 600 werknemers, eind 2018 zal dit aantal ongeveer 1000 zijn. “Die medewerker groei is geen doel op zich, maar geeft wel aan hoe relevant we zijn”, vertelt Bart Meursing, Regional Vice President Sales Northern Europe van OutSystems. “Gartner benoemde ons in 2018 niet zomaar voor het tweede achtereenvolgende jaar op rij als leader in het Magic Quadrant for Enterprise High-Productivity Application Platform as a Service’ (hpaPaaS).” Ook de investering van KKR en Goldman Sachs van 360 miljoen dollar onderstreept dat OutSystems zich op het juiste pad bevindt.
Wij luisteren echt naar de klant
Volgens Meursing heeft OutSystems zijn succes aan twee factoren te danken. Als eerste roemt hij de rol van het personeel. “Klanttevredenheid is voor ons prioriteit nummer 1 en dit bereik je alleen als je beschikt over het juiste talent en de juiste processen. Onze organisatie is totaal gefocust op het efficiënt en snel bedienen van onze klanten. Onze medewerkers werken dagelijks samen met onze klanten vanuit passie en de drive om te presteren. Onze organisatie is er op ingericht die kwaliteiten te ontwikkelen en volledig tot bloei te laten komen. Daarnaast zijn we, ondanks onze groei, in staat de kernwaarden van onze bedrijfscultuur te behouden, zodat mensen hier met veel plezier werken.”
“Onze organisatie is er op ingericht om talent volledig tot bloei te laten komen”
Als tweede wijst Meursing op de kracht van het low-code platform dat OutSystems bij steeds meer organisaties inzet. “Veel organisaties worden steeds ambitieuzer en hebben plannen om van diverse tot honderden applicaties per jaar te ontwikkelen. Toch lopen ze vaak tegen een grote uitdaging aan: gebrekkige ontwikkelsnelheid. En deze uitdaging gaan wij met ons low-code-platform te lijf. Met OutSystems versnelt de ontwikkeltijd van software en verbetert de aanpasbaarheid. Dat leidt tot moderne applicaties waarmee bedrijven hun digitale transformatie initiatieven met succes kunnen voltooien, tegen relatief lage en zeer beheersbare kosten. Dat geldt voor zowel complexe core-applicaties als mobiele- en webapplicaties. Geen ander platform in de markt heeft al deze eigenschappen in zich. Tevens stelt low-code organisaties in staat de ambitie om vele applicaties te ontwikkelen te realiseren met een kleiner ontwikkelteam. Het nijpende tekort aan ontwikkeltalent in de markt is daardoor niet langer een beperkende factor.
De do’s van digitaliseren
Digitaliseren draait niet alleen om het effectief inzetten van technologie. Het is een synergie tussen mensen, processen en technologie. Deze elementen zijn alle drie van even groot belang voor een succesvolle digitale transformatie. Daarnaast opereert een organisatie natuurlijk nooit alleen, maar is het onderdeel van een ecosysteem van bestaande systemen en partners. Het is van essentieel belang om een partnernetwerk te hebben dat in staat is om klanten te ondersteunen in hun digitale transformatie. Door ons uitgebreide en minutieus samengestelde partnernetwerk zijn klanten in staat het maximale uit het OutSystems-platform te halen en zo te differentiëren en innoveren. Een noodzaak in de wetenschap dat de helft van de huidige Fortune 100 over tien jaar niet meer bestaat omdat ze de digitale boot hebben gemist.
- CIO - 2018
- Marco Mulders
- Fjodor Buis