‘Innovatie is ons best bewaarde geheim’

‘Innovatie is ons best bewaarde geheim’

‘Stap af van expertise in standaard en concentreer je op waar je echt uniek in bent’

Wie bij CIBER nog steeds denkt aan het leveren van ‘handjes’ in ICT, heeft de laatste jaren toch echt van een lange winterslaap genoten. De échte kracht van CIBER gaat inmiddels al veel verder. Hoe ver? Veel verder dan u denkt …

 

Een kort bericht in internationale vakbladen, datum 26 januari 2010: The Black Book of Outsourcing heeft CIBER benoemd tot internationaal de beste ERP-dienstverlener. Daarnaast behaalde CIBER ook in de subcategorieën SAP-dienstverlening en managed services de eerste plaats. In totaal verdiende CIBER in negen van de achttien categorieën de hoogste waardering, waaronder innovatie en het leveren van maatwerk. The Black Book of Outsourcing wordt samengesteld door de Brown-Wilson Group op basis van een jaarlijks onderzoek onder 26.000 klanten van uitbestedingsbedrijven. Dit tevredenheidsonderzoek wordt internationaal gezien als het meest uitgebreide en representatieve onderzoek naar outsourcing ter wereld. “CIBER is een van de meest gewaardeerde uitbestedingspartijen ter wereld”, aldus Scott Wilson, coauteur van The Black Book of Outsourcing. “Het bedrijf levert precies de prestaties waar klanten naar op zoek zijn in een ERP-dienstverlener.” Een aardige pluim op de hoed van CIBER, dat in Nederland inmiddels ook een stevige reputatie heeft. “We scoren ook in de rankings van bladen als Computable hoog op het gebied van prijs, service en kwaliteit”, zegt directeur Tom van den Berg. “En we worden steeds meer door de pers benaderd om input te geven voor artikelen. Ook dat geeft aan dat we worden gezien als een autoriteit op ons vakgebied.”

Echte innovator

Toch is er nog wel wat werk te verzetten als het erom gaat CIBER op de juiste manier bij (potentiële) klanten op de kaart te zetten, zegt Van den Berg. “Al worden we op waarde geschat als het gaat om prijs, service en kwaliteit; op het gebied van innovatie worden we minder gezien. En dat is eigenlijk gek. Ons innovatieve potentieel is vergelijkbaar met dat van Google en Apple, en dat potentieel wordt ten volle uitgenut. Onze innovatie zit ’m in het vervangen van traditionele systemen en applicaties door diensten. Het is ons best bewaarde geheim: wij zijn het meest innovatieve IT-servicesbedrijf ter wereld.” De ontwikkeling in ICT is onder meer dat steeds meer taken en diensten worden uitbesteed. “In de ICT-basis gebeurt dat al heel veel, want de hardware en het operating system kun je overal krijgen. Je zou er niet aan moeten denken dat je die voor jouw bedrijf specifiek laat ontwikkelen. Dat lijkt, met permissie, een beetje op de oude fabrieken die aan het eind van de negentiende eeuw allemaal hun eigen stoommachines hadden. Die energie koop je tegenwoordig in. En het inkopen van functionaliteit wordt nu de standaard. Denk aan offshore, cloud computing. Voor databases heb je meestal al datacenters, maar specifieke applicaties zijn toch nog een verhaal apart. Elk bedrijf denkt dat zijn unieke situatie ook unieke ICT-oplossingen vraagt. ‘Met een standaardapplicatie kunnen wij niet werken’, zeggen negen van de tien bedrijven. Dat is een zeer hardnekkig misverstand: in negen van de tien gevallen maken ze juist gebruik van standaardoplossingen.”

Wiel uitvinden

Volgens Van den Berg moeten bedrijven – willen zij optimaal van ICT kunnen profiteren – dus afstappen van de uniciteit van hun bedrijf. “De schrijver Stephen Copley heeft gezegd: ‘Begin met het eindresultaat in gedachten.’ Dat roepen wij al heel lang. Dat eindresultaat is dat je systeem doet waar je het voor gekocht hebt, en dat je er verder geen omkijken naar hebt. Waarom zou jij voor veel geld een maatwerkapplicatie laten ontwikkelen als die applicatie eigenlijk bij veel andere bedrijven inzetbaar is? Dat is alsof elk bedrijf opnieuw het wiel gaat uitvinden. Bedrijven moeten afstappen van expertise in standaard, en zich concentreren op waar ze echt uniek in zijn. Dus waar we heen gaan, en waar CIBER zich op richt, is dat je als bedrijf je applicaties gaat inhuren. Applications als een service; beter nog: service als een service. Zie het als een logistieke oplossing: een groothandel stuurt ook niet voor elk product een aparte vrachtwagen de weg op, maar combineert alle producten omdat die allemaal gebruik moeten maken van dezelfde vorm van transport. En niemand is bang dat transport met een ander product ten koste gaat van zijn eigen product; dat is onzin. Zo moet je het gebruik van applicaties ook gaan zien. En ook dit past weer uitstekend in de focus van CIBER op ‘no worries solutions’.” Van den Berg wijst erop dat er een belangrijke incentive is om deze mentaliteitsverandering door te zetten: de economische malaise. “Het is logisch dat mensen momenteel hun IT-budget heroverwegen. In dat kader is het verstandig om deze stap te zetten, want als vijf van onze klanten dezelfde functionaliteit kunnen inzetten, dan hoef je voor vijf klanten in plaats van vijf applicaties maar één applicatie te ontwikkelen. Tel uit je winst! Zo kun je als het ware over bedrijfsgrenzen heen schaalvoordelen creëren. Sterker nog: alleen op deze manier kun je nog besparingen realiseren. En wat nog erger is: als jij ’t niet doet, dan pakt jouw concurrent ’t voordeel.”