Sanoma Digital, voorheen ilse media, is de digitale tak van Sanoma Uitgevers, het grootste mediabedrijf van Nederland. Met sites als NU.nl, Vrouwonline.nl, Startpagina.nl en Kieskeurig.nl bereikt Sanoma Digital ruim negen miljoen mensen per maand. Het bedrijf innoveert volop.
Dat gebeurt niet alleen met de optimalisatie van bestaande en de lancering en overname van nieuwe websites, maar ook met de ontwikkeling van geavanceerde mobiele applicaties. Relevantie voor bezoekers én adverteerders staat voorop. Michiel Buitelaar, COO Digital Media Sanoma Uitgevers, licht toe: “Digitale media zijn volop in ontwikkeling en dit vraagt van uitgevers een zeer proactieve houding. Onze innovatiekracht zetten we in met een duidelijk doel. Innovatie moet relevantere content opleveren voor de bezoekers van onze sites en daarnaast bijdragen aan onze opdracht om een zo groot mogelijke conversie voor onze adverteerders te bewerkstelligen. Het ontwikkelen van mobiele apps is ook een belangrijke speerpunt in ons beleid. De mobiele site en de iPhone-app van onze succesvolle nieuwssite NU.nl laten een explosieve groei in gebruik zien. Het digitaal consumeren van nieuws was mede door de webapplicatie al erg populair, maar door de toevoeging van de mobiele app is er geen houden meer aan. Het is met zo’n zeventig miljoen pageviews per maand op dit moment verreweg de meest gebruikte Nederlandstalige mobiele nieuwsapp. De komst van de iPad zal die ontwikkeling zeker nog verder stimuleren. Wij spelen daar uiteraard op in door met apps voor de iPad te komen, onder andere voor onze merken AutoWeek, Viva en NU.”
Direct meetbaar
“We zijn continu op zoek naar de juiste balans tussen de beste content voor de bezoeker en de meest effectieve manier voor de adverteerder om zijn boodschap kwijt te kunnen. Een mooi voorbeeld hiervan is NU Werk & Privé, een online platform speciaal ontwikkeld voor Achmea, waar bezoekers van NU.nl in een Achmea-branded omgeving kunnen meepraten over maatschappelijk relevante thema’s. We doen constant onderzoek naar manieren om de effectiviteit en de relevantie van online reclamecampagnes nog verder te vergroten zonder dat je de kwaliteit van de content in gevaar brengt. Nieuwe technische ontwikkelingen helpen ons daarbij. De iPad zal bijvoorbeeld vanwege het formaat een rijker advertentiemedium zijn: beeld en geluid komen daarop veel beter tot hun recht. De iPad biedt ook nieuwe mogelijkheden om door content te navigeren. Het is de uitdaging om te maken wat de consument wil en het tegelijkertijd voor de adverteerder rendabel te maken. Daarnaast willen we bewijzen dat online ook sterke merkeffecten heeft, net als televisie. We kunnen gerust zeggen dat we daar uitstekend in slagen.”
Innovatieve samenwerkingen
Wat is het voordeel voor Sanoma Digital om een grote uitgever van publiekstijdschriften als moeder te hebben? Joris van Heukelom, Director Digital Publishing: “Onze kracht is dat Sanoma als grote uitgever van oudsher thuis is in een groot aantal specifieke domeinen: vrouwen, automotive, jonge gezinnen, fashion, beauty et cetera. In al deze domeinen zijn wij marktleider. Wij brengen die ervaring en kennis over naar de online wereld en voegen er belangrijke dimensies aan toe, zoals sociale interactie met de bezoeker. Een groot voordeel is ook dat Sanoma al haar websites in eigen beheer heeft. De afstand tussen het uitgeven en de commercie is bij ons dan ook extreem klein. Je kunt daardoor innovatieve samenwerking opbouwen met adverteerders, zoals de realisatie van NUentoen.nl. Dat is een online platform in samenwerking met de BankGiro Loterij, waarbij historische nieuwsbeelden worden gekoppeld aan de actualiteit op NU.nl. Of de ontwikkeling van een nieuwe koffiesmaak voor Senseo samen met een panel van Libelle-lezeressen, die via de site zijn opgeroepen om mee te doen. Via verschillende targetingtechnieken zijn we in staat om de miljoenen mensen die we bereiken op te delen in specifieke segmenten, die het adverteerders mogelijk maken om hun doelgroep optimaal te bereiken. Dit is zowel voor de adverteerder als voor de consument gunstig. Voor de adverteerder is er minder ‘waste’ bij het bereiken van de gewenste doelgroep, hetgeen resulteert in een hoger rendement van de campagne. Voor de consument is het positief omdat hij relevantere reclameboodschappen te zien krijgt op de websites die hij bezoekt.”
Vooruitblik
Van Heukelom vervolgt: “Naast de ontwikkelingen op het gebied van mobiel verwachten we veel van het domein ‘comparison’, waarmee we nu al actief zijn met sites als Kieskeurig.nl, Energieprijzen.nl en Vakantie.nl. Dit domein, waarin we consumenten helpen bij het vergelijken van producten en diensten en ze doorverwijzen naar de online omgeving van adverteerders en shops, zal nog verder groeien. En dan zijn er natuurlijk de social media: het element ‘social’ nemen we in al onze ontwikkelingen mee. Het delen van informatie tussen consumenten onderling neemt een steeds grotere vlucht. Wij faciliteren dit breed binnen ons netwerk. Naast de bekende reüniesite SchoolBANK.nl is het forum van Viva bijvoorbeeld de grootste vrouwencommunity van Nederland. Op NUjij.nl discussiëren bezoekers van NU.nl over het nieuws, en op AutoWeek.nl en Kieskeurig.nl schrijven consumenten duizenden productreviews per jaar. Ten slotte is online video, dat steeds meer de plaats inneemt van het reguliere televisiekijken, voor ons een strategisch speerpunt. Zowel qua aanbod van video’s voor onze bezoekers als in advertentiemogelijkheden. Kortom, genoeg dynamiek en mooie uitdagingen!”